دوره 16، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 24-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirooz M, Amiri S. A Comparison of Correlation between Expressive and Receptive Language in Gifted and Normal Female Students of Elementary Schools in Isfahan City. Advances in Cognitive Science. 2014; 16 (3) :24-30
URL: http://icssjournal.ir/article-1-250-fa.html
پیروز ملیحه، امیری شعله. مقایسه همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی در دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی مقطع ابتدایی شهر اصفهان. تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (3) :24-30

URL: http://icssjournal.ir/article-1-250-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، گروه روان شناسی کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار روان شناسی، گروه روان شناسی بالینی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (778 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی انجام گرفت.
روش
: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی در پایه های اول تا سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند که در محدوده سنی شش تا هشت سال و یازده ماه قرار داشتند. این دانش آموزان از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. با استفاده از آزمون هوشی کتل فرم الف، دانش آموزان در دو گروه تیزهوش و عادی جای داده شدند. حجم نمونه در هر گروه ۶۰ نفر و مجموع کل نمونه۱۲۰دانش آموز بود. برای اندازه گیری زبان بیانی و دریافتی از آزمون رشد زبان
(Test of Language Development)TOLD-P(۳)  استفاده شد.
یافته‌ها
: داده های بدست آمده از روش همبستگی پیرسون نشان داد که بین زبان بیانی و دریافتی در دو گروه عادی و تیزهوش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی بود.
نتیجه گیری:  با وجود بیشتر بودن ضریب همبستگی بین زبان بیانی و دریافتی دانش آموزان تیزهوش نسبت به دانش آموزان عادی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج بر اساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفت.
متن کامل [PDF 326 kb]   (475 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb