1- دکتری روانشناسی تربیتی، استاد دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزی پیام نور، معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مربی دانشگاه پیام نور، تهران، سازمان مرکزی پیام نور
چکیده: (3409 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش توجه بر گوش بهزنگی و جستوجوی بینایی در بزرگسالان و کودکان است.
روش: در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری تصادفی هدفمند و با توجه به معیارهای پژوهش، ۶۰ آزمودنی(۳۰ آزمودنی بزرگسال و ۳۰ آزمودنی کودک بهنجار) انتخاب شدند. ابزار این پژوهش عبارت بود از: آزمون عملکرد پیوسته، آزمون توجه متمرکز، ارزیابی مختصر وضعیت روانی و پرسشنامۀ محقق ساخته (برای کنترل متغیرها). در شروع برای همۀ آزمودنیها پیش آزمون (آزمون عملکرد پیوسته و توجه متمرکز) اجرا شد. سپس آزمودنی های گروه بزرگسال طی سه هفته و در قالب پنج جلسۀ ۳۵ دقیقه ای و گروه کودکان به مدت پنج هفته و در قالب ۱۰ جلسۀ ۴۵ دقیقهای آموزش دریافت کردند و در پایان برای آزمودنیهای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد.
یافته ها: تحلیل نتایج حاکی از تأثیرمعنادار آموزش توجه بر میزان پاسخ صحیح و زمان واکنش جستوجوی بینایی و گوش بهزنگی بود.
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش توجه بر گوش بهزنگی و جستوجوی بینایی، اهمیت این آموزشها بر شکل دهی پردازش و فرایندهای شناختی صحیح ،توجه به محرکهای مورد نظر و پاسخگویی سریع و بادقت بیش از پیش روشن میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/5/28 | پذیرش: 1392/7/25 | انتشار: 1392/10/1