دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 8-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare H, Nahravanian P. The Effect of Training On Visual Search And Vigilance Of Adult And Children. Advances in Cognitive Science. 2014; 15 (4) :8-18
URL: http://icssjournal.ir/article-1-205-fa.html
زارع حسین، نهروانیان پروانه. بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های توجه بر جستجوی بینایی و گوش بزنگی بزرگسالان و کودکان. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (4) :8-18

URL: http://icssjournal.ir/article-1-205-fa.html


1- دکتری روانشناسی تربیتی، استاد دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزی پیام نور، معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مربی دانشگاه پیام نور، تهران، سازمان مرکزی پیام نور
چکیده:   (239 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش توجه بر گوش به­زنگی و جست‌وجوی بینایی در بزرگ­سالان و کودکان است.
روش: در این پژوهش با استفاده از نمونه­ گیری تصادفی هدفمند و با توجه به معیارهای پژوهش، ۶۰ آزمودنی(۳۰ آزمودنی بزرگ­سال و ۳۰ آزمودنی کودک بهنجار) انتخاب شدند. ابزار این پژوهش عبارت بود از: آزمون عملکرد پیوسته، آزمون توجه متمرکز، ارزیابی مختصر وضعیت روانی و پرسش‌نامۀ محقق ­ساخته (برای کنترل متغیرها). در شروع برای همۀ آزمودنی­ها پیش ­آزمون (آزمون عملکرد پیوسته و توجه متمرکز) اجرا شد. سپس آزمودنی­ های گروه بزرگسال طی سه هفته و در قالب پنج جلسۀ ۳۵ دقیقه­ ای و گروه کودکان به مدت پنج هفته و در قالب ۱۰ جلسۀ ۴۵ دقیقه­ای آموزش دریافت کردند و در پایان  برای آزمودنی­های هر دو گروه پس­ آزمون اجرا شد.
یافته­ ها: تحلیل نتایج حاکی از تأثیرمعنادار آموزش توجه بر میزان پاسخ صحیح و زمان واکنش جست­وجوی بینایی و گوش به­زنگی بود.
نتیجه­ گیری: با توجه به تأثیر آموزش توجه بر گوش به­زنگی و جست­وجوی بینایی، اهمیت این آموزش­ها بر شکل­ دهی پردازش و فرایندهای شناختی صحیح ،توجه به محرک­های مورد نظر و پاسخ­گویی سریع و بادقت بیش از پیش روشن می­شود.
متن کامل [PDF 433 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb