1- روانشناسی عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (2715 مشاهده)
هدف: تعیین رابطۀ فراشناخت و استعاره با خود-نظم بخشی دانش آموزان.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی است، و در آن ابتدا ۱۵۰ دانش آموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه های حالت فراشناختی اوینل و عابدی، خود-نظمبخشی پنیتریچ و دیگروت و آزمون افتراق معنایی آزگود را تکمیل کردند. برای تحلیل داده های مربوط به ۱۳۹ دانشآموز (۶۴ پسر، ۷۵ دختر) از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری یکراهه استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین فراشناخت و استعارۀ زندگی با خود-نظمبخشی رابطۀ مثبت وجود دارد و این رابطه در حدود ۶۴ درصد از واریانس خود-نظمبخشی را پیش بینی میکند. علاوه بر این، تفاوت دانش آموزان مناطق دو و شش شهر تهران در فراشناخت و استعارۀ خود و استعارۀ زندگی معنادار است؛ یعنی وضعیت فراشناخت و استعارۀ دانش آموزان منطقۀ شش بهتر از دانش آموزان منطقۀ دو است.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، همسو با سایر پژوهشها، نشان میدهد که خود- نظمبخشی با فراشناخت و استعاره رابطه دارد. پس آموزش مؤلفه هـای فراشناختـی میتوانـد در کیفیـت استعـاره ها و خود-نظمبخشی دانش آموزان تأثیر بگذارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/6/1 | پذیرش: 1389/8/1 | انتشار: 1389/10/1