دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 60-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salarifar M H, Mazaheri M A. The Relationship of Metacognition and Metaphor with Self-regulation. Advances in Cognitive Science. 2011; 12 (4) :60-68
URL: http://icssjournal.ir/article-1-181-fa.html
سالاری‌فر محمدحسین، مظاهری محمدعلی. رابطۀ فراشناخت و استعاره با خود-نظم بخشی. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (4) :60-68

URL: http://icssjournal.ir/article-1-181-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- دکتر دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (259 مشاهده)
هدف: تعیین رابطۀ فراشناخت و استعاره با خود-نظم­ بخشی دانش ­آموزان.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی است، و در آن ابتدا ۱۵۰ دانش­ آموز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و پرسشنامه ­های حالت فراشناختی اوینل و عابدی، خود-نظم­بخشی پنیتریچ و دی‌گروت و آزمون افتراق معنایی آزگود را تکمیل کردند. برای تحلیل داده­ های مربوط به ۱۳۹ دانش­آموز (۶۴ پسر، ۷۵ دختر) از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری یک­راهه استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین فراشناخت و استعارۀ زندگی با خود-نظم‌بخشی رابطۀ مثبت وجود دارد و این رابطه در حدود ۶۴ درصد از واریانس خود-نظم‌بخشی را پیش ­بینی می­کند. علاوه بر این، تفاوت دانش ­آموزان مناطق دو و شش شهر تهران در فراشناخت و استعارۀ خود و استعارۀ زندگی معنادار است؛ یعنی وضعیت فراشناخت و استعارۀ دانش ­آموزان منطقۀ شش بهتر از دانش ­آموزان منطقۀ دو است.
نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش، همسو با سایر پژوهش­ها، نشان می­دهد که خود- نظم­بخشی با فراشناخت و استعاره رابطه دارد. پس آموزش مؤلفه­ هـای فراشناختـی می­توانـد در کیفیـت استعـاره­ ها و خود-نظم­بخشی دانش­ آموزان تأثیر بگذارد.  
متن کامل [PDF 165 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۹/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۹/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb