Asaadi S, Kohansal L, Ghayedi Z, Ghasemi Y, Jamshidi Goharrizi F. Discussing the effectiveness of brain exercise and Captain’s Log computerized cognitive rehabilitation on cognitive avoidance and executive function in students with specific learning disorders. Advances in Cognitive Sciences 2024; 25 (4) :48-66
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1628-fa.html
اسعدی سهیلا، کهن سال لاله، قایدی زهرا، قاسمی یگانه، جمشیدی گوهرریزی فائزه. مقایسه اثربخشی ورزش مغزی و بازتوانی شناختی رایانهای Captain’s Log بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (4) :48-66
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1628-fa.html
1- مدرس گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران
2- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4- کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
5- دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، گروه جامعهشناسی، مرکز آموزش بینالملی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی،کیش، ایران
چکیده: (515 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری نوعی اختلال عصبی تحولی است هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ورزش مغزی و آموزش بازتوانی شناختی رایانهای Captain's log بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بود.
روش کار: روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآمون_پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه پژوهش را تمامی دانشآموزان 7 تا 9 سال (پایههای اول و سوم ابتدایی) دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند که از بین آنها 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروه اول طی 8 جلسه تحت آموزش ورزش مغزی و گروه دوم طی 15 جلسه بازتوانی شناختی رایانهای Captain's log قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه کارکردهای اجرایی (BRIEF) و پرسشنامه اجتناب شناختی (CAQ) بود.
یافتهها: یافتههای به دست آمده از تحلیل واریانس آمیخته نشان داد، تفاوت معناداری بین گروهها در مراحل پسآزمون و پیگیری وجود دارد (0/001>P). هر دو روش مداخله موجب کاهش اجتناب شناختی و افزایش کارکرد اجرایی شدهاند و میزان اثربخشی در طی زمان دارای ماندگاری اثر بوده است. همچنین بین میزان درمان بازتوانی شناختی موثرتر ار ورزش مغزی بر اجنتاب شناختی و کارکرداجرایی بود (0/001>P).
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد هر دو روش مداخله بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری موثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1402/7/29 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1403/2/3