دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 25 شماره 4 صفحات 66-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asaadi S, Kohansal L, Ghayedi Z, Ghasemi Y, Jamshidi Goharrizi F. Discussing the effectiveness of brain exercise and Captain’s Log computerized cognitive rehabilitation on cognitive avoidance and executive function in students with specific learning disorders. Advances in Cognitive Sciences 2024; 25 (4) :48-66
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1628-fa.html
اسعدی سهیلا، کهن سال لاله، قایدی زهرا، قاسمی یگانه، جمشیدی گوهرریزی فائزه. مقایسه اثربخشی ورزش مغزی و بازتوانی شناختی رایانه‌ای Captain’s Log بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (4) :48-66

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1628-fa.html


1- مدرس گروه روان‌شناسی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران
2- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4- کارشناسی روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
5- دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، گروه جامعه‌شناسی، مرکز آموزش بین‌الملی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی،کیش، ایران
چکیده:   (515 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری نوعی اختلال عصبی تحولی است هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ورزش مغزی و آموزش بازتوانی شناختی رایانه­‌ای Captain's log بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری بود.
روش کار: روش این پژوهش نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آمون_پس‌­آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه پژوهش را تمامی دانش‌آموزان 7 تا 9 سال (پایه‌های اول و سوم ابتدایی) دارای اختلال یادگیری مراجعه­‌کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند که از بین آنها 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروه اول طی 8 جلسه تحت آموزش ورزش مغزی و گروه دوم طی 15 جلسه بازتوانی شناختی رایانه‌ای Captain's log قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه کارکردهای اجرایی (BRIEF) و پرسشنامه اجتناب شناختی (CAQ) بود.
یافته­‌ها: یافته‌‌های به دست آمده از تحلیل واریانس آمیخته نشان داد، تفاوت معناداری بین گروه‌ها در مراحل پس‌­آزمون و پیگیری وجود دارد (0/001>P). هر دو روش مداخله موجب کاهش اجتناب شناختی و افزایش کارکرد اجرایی شده‌اند و میزان اثربخشی در طی زمان دارای ماندگاری اثر بوده است. همچنین بین میزان درمان بازتوانی شناختی موثر‌تر ار ورزش مغزی بر اجنتاب شناختی و کارکرداجرایی بود (0/001>P).  

نتیجه‌­گیری: به طور کلی نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد هر دو روش مداخله بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی دانش­‌آموزان دارای اختلال یادگیری موثر است.
 
متن کامل [PDF 951 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1402/7/29 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1403/2/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb