Rezaie M, Faramarzi S, Alimirzaie M. The impact of Lindamood Phonological Sequencing Program on the reading performance of students with specific learning disorder. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (1) :76-90
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1606-fa.html
رضایی محمدحسین، فرامرزی سالار، علی میرزایی مولود. اثربخشی برنامه توالی واجی Lindamood بر عملکرد خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (1) :76-90
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1606-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- پژوهشگر پسادکتری گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (707 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه توالی واجی Lindamood، بر عملکرد خواندن دانشآموزان با اختلالهای یادگیری خاص بود.
روش کار: در پژوهش حاضر از روش تک آزمودنی با طرح چند خط پایهای با سه آزمودنی استفاده شد. افراد مورد بررسی سه نفر از دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی بودند. تدوین تاریخچه فردی، آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون صحیحخوانی متن، مدت زمان خواندن و آزمون درک مطلب محققساخته بر روی هر سه آزمودنی اجرا شد.
یافتهها: برای تحلیل دادههای به دست آمده از روش تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر استفاده شد. نتایج به دست آمده بیانگر تفاوت در عملکرد آزمودنی در شرایط خط پایه نسبت به مداخله بود و برنامه مداخلهای باعث بهبود هر سه متغیر مورد بررسی یعنی صحیح خواندن، سرعت خواندن و درک مطلب شده بود.
نتیجهگیری: برنامه توالی واجی Lindamood موجب بهبود عملکرد خواندن آزمودنیها (کاهش اشتباهات خواندن، افزایش سرعت خواندن و درک مطلب) میشود. همچنین اثرات این مداخله در طول زمان پایدار میماند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1402/4/30 | پذیرش: 1403/4/31 | انتشار: 1403/6/7