دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 90-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaie M, Faramarzi S, Alimirzaie M. The impact of Lindamood Phonological Sequencing Program on the reading performance of students with specific learning disorder. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (1) :76-90
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1606-fa.html
رضایی محمدحسین، فرامرزی سالار، علی میرزایی مولود. اثربخشی برنامه توالی واجی Lindamood بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (1) :76-90

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1606-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- پژوهشگر پسادکتری گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (707 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه توالی واجی Lindamood، بر عملکرد خواندن دانش‌­آموزان با اختلال‌های یادگیری خاص بود.
روش کار: در پژوهش حاضر از روش تک آزمودنی با طرح چند خط پایه‌­ای با سه آزمودنی استفاده شد. افراد مورد بررسی سه نفر از دانش­‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی بودند. تدوین تاریخچه فردی، آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون صحیح­‌خوانی متن، مدت زمان خواندن و آزمون درک مطلب محقق­‌ساخته بر روی هر سه آزمودنی اجرا شد.
یافته‌ها: برای تحلیل داده‌های به دست آمده از روش تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر استفاده شد. نتایج به دست آمده بیانگر تفاوت در عملکرد آزمودنی در شرایط خط پایه نسبت به مداخله بود و برنامه مداخله‌­ای باعث بهبود هر سه متغیر مورد بررسی یعنی صحیح خواندن، سرعت خواندن و درک مطلب شده بود.
نتیجه‌­گیری: برنامه توالی واجی Lindamood موجب بهبود عملکرد خواندن آزمودنی‌ها (کاهش اشتباهات خواندن، افزایش سرعت خواندن و درک مطلب) می‌شود. همچنین اثرات این مداخله در طول زمان پایدار می‌ماند.
متن کامل [PDF 964 kb]   (939 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1402/4/30 | پذیرش: 1403/4/31 | انتشار: 1403/6/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb