Ethics code: IR.ATU.REC.1401.064
Nafar Z, Sadipour E, Dortaj F, Asadzadeh H, Ebrahimi Qavam S. Redefining the concept of social problem-solving based on the Stories of Kalileh and Demneh. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (2) :15-29
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1535-fa.html
نفر زهرا، سعدیپور اسماعیل، درتاج فریبرز، اسدزاده حسن، ابراهیمی قوام صغرا. بازتعریف مفهوم حل مسئله اجتماعی بر اساس داستانهای کلیله و دمنه. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (2) :15-29
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1535-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
2- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
چکیده: (252 مشاهده)
مقدمه: حل مسئله اجتماعی از جمله مهارتهای ضروری در عصر حاضر است و به مثابه عالیترین شکل یادگیری به شمار میرود. از این رو شناسایی الگوی حل مسئله اجتماعی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی حل مسئله اجتماعی در داستانهای کلیله و دمنه بود.
روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ هدف در حوزه پژوهشهای بنیادی و به لحاظ ماهیت و روش گردآوری داده، کیفی مبتنی بر تئوری دادهبنیاد بود. جامعه آماری شامل کتاب کلیله و دمنه بود که با توجه به ماهیت موضوع کتاب، داستانها به عنوان نمونه انتخاب شد. در گام نخست، با توجه به متن داستانها کدگذاری باز انجام شد. سپس بر اساس شباهتها و تفاوتها و بازخوانی کدهای باز، این کدها در کدهای محوری دستهبندی شد و در نهایت با ترکیب کدهای محوری، مولفههای اصلی حل مسئله اجتماعی شناسایی شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که الگوی حل مسئله اجتماعی مبتنی بر فرهنگ بومی مشتمل بر 6 مقوله اصلی و 21 مقوله فرعی بود که عبارتند از: نگرش به مسئله، شیوههای رفتاری در برخورد با مسئله، تفکر و تصمیمگیری، هیجانات و مدیریت آن، تعامل بین فردی و مشورت کردن به عنوان بود.
نتیجهگیری: در مجموع، به سبب ابعاد گسترده و جامعیت تعریف حل مسئله اجتماعی به پژوهشگران پیشنهاد میشود که در جهت ساخت بستههای آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی بر ابعاد مفاهیم آن که در این مطالعه شناسایی شد، تمرکز کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1401/12/29 | پذیرش: 1402/3/18 | انتشار: 1402/6/29