پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده: (41 مشاهده)
مقدمه: نوشتن را میتوان از جمله بزرگترین چالشهای مقاطع مختلف تحصیلی از دبستان تا دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاه برشمرد. هدف پژوهش تدوین بسته آموزش غیرمستقیم قالبهای معنایی و تأثیر آن بر مهارت نوشتن دانشآموزان بود.
روش کار: پژوهش حاضر شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون، با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم دوره دبستان شهر رشت در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که از میان آنها 100 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده گرفتند. ابزار سنجش شامل یک پرسشنامه ده گزینهای محققساخته بود. بسته آموزش غیرمستقیم قالبهای معنایی طی 10 جلسه 60 دقیقهای به صورت هفتهای دو جلسه با استفاده از روش تکلیفمحور برای دانشآموزان گروه آزمایش در دو مدرسه دخترانه و پسرانه صورت پذیرفت. گروه کنترل هیچگونه مداخلهای در آن زمان دریافت نکردند. در پایان جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل در شرایط یکسان پسآزمون گرفته شد و نتایج با نرمافزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بسته آموزشی قالبهای معنایی بر مهارت نوشتن دانشآموزان پایه ششم دبستان تأثیرگذار است. به سخن دیگر، میزان پیشرفت در نگارش دانشآموزانی که در جلسات آموزشی شرکت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشت (01/0P<).
نتیجهگیری: با استناد به نتایج پژوهش، میتوان بسته آموزش غیرمستقیم قالبهای معنایی را به عنوان تسهیلکننده در امر یادگیری و عاملی موثر بر مهارت نوشتن دانشآموزان پایه ششم دبستان پیشنهاد داد. بهطوری که بهصورت عملی در مدارس و دورههای آموزشی برای آموزگاران در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1402/2/27