XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (54 مشاهده)
مقدمه: پریشانی روانشناختی به شکل علائم اضطراب، افسردگی و استرس از جمله آسیب های روانی شایع در جمعیت انسانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین پریشانی روانشناختی و ترومای دوران کودکی در دانشجویان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان بین رده سنی 20 تا 40 سال شهر تهران بود که از بین آنها 305 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های ترومای دوران کودکی، مقیاس افسردگی، اضطراب  و تنیدگی و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و ایموس انجام شد.
یافته ­ها: نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنی دار ناگویی هیجانی و ترومای دوران کودکی با پریشانی روانشناختی در دانشجویان بود. همچنین مشخص گردید که ناگویی هیجانی در ارتباط بین ترومای دوران کودکی با پریشانی روانشناختی در دانشجویان دارای نقش میانجی است. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ترومای دوران کودکی و ناگویی هیجانی قادر به پیش بینی پریشانی روانشناختی در دانشجویان هست
 نتیجه ­گیری: نبه نظر می رسد که در حوزه سلامت می توان با طراحی و شناسایی مداخلات مرتبط با کاهش اثرات ترومای دوران کودکی و ناگویی هیجانی به کاهش پریشانی روانشناختی افراد کمک کرد. مقدمه: پریشانی روانشناختی به شکل علائم اضطراب، افسردگی و استرس از جمله آسیب های روانی شایع در جمعیت انسانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین پریشانی روانشناختی و ترومای دوران کودکی در دانشجویان بود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1401/4/27 | پذیرش: 1401/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb