Mahmoudi M, Saberi H, Bashardoust S. Predicting psychological distress based on childhood trauma with the mediating role of alexithymia. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :41-56
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1443-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده: (2861 مشاهده)
مقدمه: پریشانی روانشناختی به شکل علائم اضطراب، افسردگی و استرس از جمله آسیبهای روانی شایع در جمعیت انسانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین پریشانی روانشناختی و ترومای دوران کودکی در دانشجویان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش، همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان بین رده سنی 20 تا 40 سال شهر تهران در سال 1399 بود که از بین آنها 305 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای ترومای دوران کودکی، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS-24 و AMOS-26 انجام شد.
یافتهها: نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنادار ناگویی هیجانی و ترومای دوران کودکی با پریشانی روانشناختی (اضطراب، استرس و افسردگی) در دانشجویان بود. همچنین مشخص گردید که ناگویی هیجانی در ارتباط بین ترومای دوران کودکی با پریشانی روانشناختی در دانشجویان دارای نقش میانجی است (001/0≥P). همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ترومای دوران کودکی و ناگویی هیجانی قادر به پیشبینی پریشانی روانشناختی در دانشجویان هست (001/0≥P).
نتیجهگیری: با توجه به نقش ترومای دوران کودکی و ناگوئی هیجانی در پریشانی روانشناختی پیشنهاد میشود، درمانگران و مشاوران از طریق ابزارهای روا و پایا افراد با سابقه ترومای دوران کودکی را غربالگری کنند تا اقدامات درمانی مناسب برای کاهش مشکلات آنها را انجام دهند. همچنین کارگاههای آموزشی با هدف افزایش آگاهی در مورد تنظیم و مدیریت هیجان برای این افراد برگزار کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1401/4/27 | پذیرش: 1401/6/24 | انتشار: 1401/8/24