دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 87-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davaee S, Kadivar P, Arabzadeh M, Keramati H. Explaining academic engagement based on perceived social support during the transition into high school with mediating role of perceived self-worth and subjective well-being and moderating role of gender and socioeconomic-status. Advances in Cognitive Sciences 2023; 24 (4) :74-87
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1431-fa.html
دوایی سوده، کدیور پروین، عربزاده مهدی، کرامتی هادی. تبیین ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس ادراک حمایت اجتماعی در دوره گذار به دبیرستان با نقش واسطه‌ای ادراک خودارزشمندی و بهزیستی ذهنی و نقش تعدیل‌کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی_اقتصادی. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (4) :74-87

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1431-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استاد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- استادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (881 مشاهده)
مقدمه: دوره‌­های گذار تحصیلی، دوره­‌هایی هنجاری و چالش­‌برانگیز در رشد محسوب می­‌شوند که می­‌توانند به عنوان نقاط عطفی در مسیر تحصیلی عمل کرده و با ایجاد تغییراتی در سطح شناختی، عملکردهای تحصیلی دانش­‌آموزان را تحت تاثیر قرار دهند. مطالعه حاضر با تکیه بر مدل نظام خویشتن در رشد انگیزش، به بررسی اثرات حمایت ادراک شده از سه عامل اجتماعی (والدین، معلمان و همسالان) بر احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و ابعاد درگیری تحصیلی با نقش تعدیل­‌کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی_اقتصادی پرداخت.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع معادلات ساختاری بود. در این راستا 578 دانش‌آموز (271 ‌پسر و 307 ‌دختر) واقع در دوره‌ گذار تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران با استفاده از روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و مقیاس­‌های ادراک حمایت (2015)، پرسشنامه چهار عاملی درگیری تحصیلی (2011)، مقیاس خودارزشمندی (1965)، مقیاس شناختی بهزیستی ذهنی (1984) و مقیاس هیجانی بهزیستی ذهنی (1988) را تکمیل کردند. داده­‌ها با استفاده از روش مدل­‌یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که  اولا ادراک حمایت به وسیله هر سه عامل اجتماعی (والدین، معلمان و همسالان) به طور مثبت پیش­‌بینی­‌کننده احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان است. ثانیا با بررسی مدل نظری مشخص شد که اثر غیرمستقیم و معنادار ادراک حمایت بر ابعاد درگیری تحصیلی به وسیله هر دو متغیر بهزبستی ذهنی و احساس خودارزشمندی واسطه­‌گری می­‌گردد. نتایج رگرسیون سلسله­‌مراتبی نشان داد که جنسیت دارای نقش تعدیل­‌کنندگی و جایگاه اجتماعی اقتصادی فاقد این نقش بود.
نتیجه­‌گیری: این پژوهش بر اهمیت هدف قرار دادن هر سه عامل اجتماعی در مداخلات چند سطحی با هدف ارتقاء درگیری تحصیلی، بهزیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی دانش‌آموزان این دوره از انتقال تاکید می‌کند.
متن کامل [PDF 1058 kb]   (315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1401/3/15 | پذیرش: 1401/6/31 | انتشار: 1401/11/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb