چکیده: (188 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با تکیه بر مدل نظام خویشتن در رشد انگیزش، به بررسی اثرات حمایت ادراک شده از سه عامل اجتماعی (والدین، معلمان و همسالان) بر احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و ابعاد درگیری تحصیلی با نقش تعدیل کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی اقتصادی بر روی 578 دانشآموز (271 پسر و 307 دختر) واقع در دوره ی گذار تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران پرداخت.
روش کار: شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس های ادراک حمایت سانگ و همکاران(2015)، درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2011)، خودارزشمندی (روزنبرگ،1965) و بهزیستی ذهنی داینر(1984) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که اولا ادراک حمایت بوسیله ی هرسه عامل اجتماعی ( والدین، معلمان و همسالان) به طور مثبت پیش بینی کننده احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و درگیری تحصیلی دانشآموزان است. ثانیا بررسی با بررسی مدل نظری مشخص شد که اثر غیر مستقیم و معنادار ادراک حمایت بر ابعاد درگیری تحصیلی بوسیله ی هردو متغیر بهزبیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی واسطه گری می گردد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که جنسیت دارای نقش تعدیل کنندگی و جایگاه اجتماعی اقتصادی فاقد این نقش بود.
نتیجه گیری: این پژوهش بر اهمیت هدف قرار دادن هر سه عامل اجتماعی در مداخلات چند سطحی با هدف بهینهسازی درگیری تحصیلی، بهزیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی دانشآموزان این دوره از انتقال تاکید میکندمقدمه: مطالعه حاضر با تکیه بر مدل نظام خویشتن در رشد انگیزش، به بررسی اثرات حمایت ادراک شده از سه عامل اجتماعی (والدین، معلمان و همسالان) بر احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و ابعاد درگیری تحصیلی با نقش تعدیل کنندگی جنسیت و پایگاه اجتماعی اقتصادی بر روی 578 دانشآموز (271 پسر و 307 دختر) واقع در دوره ی گذار تحصیلی متوسطه دوم شهر تهران پرداخت.
روش کار: شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس های ادراک حمایت سانگ و همکاران(2015)، درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2011)، خودارزشمندی (روزنبرگ،1965) و بهزیستی ذهنی داینر(1984) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که اولا ادراک حمایت بوسیله ی هرسه عامل اجتماعی ( والدین، معلمان و همسالان) به طور مثبت پیش بینی کننده احساس خودارزشمندی، بهزیستی ذهنی و درگیری تحصیلی دانشآموزان است. ثانیا بررسی با بررسی مدل نظری مشخص شد که اثر غیر مستقیم و معنادار ادراک حمایت بر ابعاد درگیری تحصیلی بوسیله ی هردو متغیر بهزبیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی واسطه گری می گردد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که جنسیت دارای نقش تعدیل کنندگی و جایگاه اجتماعی اقتصادی فاقد این نقش بود.
نتیجه گیری: این پژوهش بر اهمیت هدف قرار دادن هر سه عامل اجتماعی در مداخلات چند سطحی با هدف بهینهسازی درگیری تحصیلی، بهزیستی ذهنی و احساس خودارزشمندی دانشآموزان این دوره از انتقال تاکید میکند
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1401/3/15 | پذیرش: 1401/6/31