1- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (186 مشاهده)
مقدمه: مراقبت از بیماران سرطانی مسئولیتی خطیر، دشوار و فرسایشی است. بر عهده گرفتن این نقش بار شناختی و هیجانی سنگینی را بر مراقبان وارد می آورد که ابعاد مختلف زندگی آنها نظیر سلامت جسمانی و روانشناختی، مولفههای هیجانی، شناختی و رفتاری، و کیفیت زندگیشان را تحتتاثیر قرار میدهد. بنابراین در پژوهش حاضر با هدف ارتقای کیفیت زندگی مراقبان بیماران، بهبود سلامت روانشناختی و افزایش تابآوری آنها، آموزش انعطافپذیری حافظه به عنوان مداخلهای با شواهد تجربی قابلتوجه، کمهزینه و کوتاهمدت انتخاب شده تا اثربخشی آن بر ارتقاء تابآوری و تنظیم هیجان مراقبان بیماران مبتلا به سرطان مورد بررسی قرار گیرد.
روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع شبه تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مراقبان بیماران دارای تشخیص قطعی سرطان در بیمارستانها و مراکز درمانی شهر تهران در سال 1400 بود. از این جامعه آماری، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، ۶۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۳۰ نفره جایگزین شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، پرسشنامه تابآوری (CD‐RISC) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و سپس سه ماه پس از آن در مرحله پیگیری از هر دو گروه جمعآوری شد. گروه اول مداخله آموزش انعطافپذیری حافظه را به مدت ۹ جلسه دریافت کردند و گروه دوم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برای تحلیل نتایج نرمافزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس آمیخته مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش انعطافپذیری حافظه به طور معناداری تابآوری مراقبان بیماران مبتلا به سرطان را نسبت به گروه کنترل افزایش داد؛ همچنین در گروه آموزش انعطافپذیری حافظه، افزایش راهکارهای سازگارانه و کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل مشاهده میشود.
نتیجهگیری: آموزش انعطافپذیری حافظه به بهبود راهبردهای سازگارانه و تعدیل راهکارهای ناسازگارانه تنظیم هیجان و همچنین افزایش تابآوری در مراقبان بیماران مبتلا به سرطان میانجامد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1401/1/23 | پذیرش: 1401/6/21