دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 58-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanjany A, Moradi A, Hasani J, Mohammadkhani S. Efficacy of memory flexibility training on resilience and emotion regulation in cancer caregivers. Advances in Cognitive Sciences 2023; 24 (4) :44-58
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1413-fa.html
خانجانی آتوسا، مرادی علیرضا، حسنی جعفر، محمدخانی شهرام. تاثیر آموزش انعطاف‌پذیری حافظه بر تاب‌آوری و تنظیم هیجان مراقبان بیماران مبتلا به سرطان. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (4) :44-58

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1413-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌ تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استاد گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌ تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌ تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (758 مشاهده)
مقدمه: مراقبت از بیماران سرطانی مسئولیتی خطیر، دشوار و فرسایشی است. بر عهده گرفتن این نقش بار شناختی و هیجانی سنگینی را بر مراقبان وارد می­‌آورد که ابعاد مختلف زندگی آنها نظیر سلامت جسمانی و روان‏شناختی و کیفیت زندگی‌شان را تحت ‌‌تاثیر قرار می‌دهد. در پژوهش حاضر با هدف ارتقای کیفیت زندگی مراقبان بیماران، بهبود سلامت روان‏‌شناختی و افزایش تاب‌آوری آنها، آموزش انعطاف‌پذیری حافظه به عنوان مداخله‌ای با شواهد تجربی قابل‌توجه، کم‌هزینه و کوتاه‌ مدت انتخاب شده تا اثربخشی آن بر ارتقاء تاب‌آوری و تنظیم هیجان مراقبان بیماران مبتلا به سرطان مورد بررسی قرار گیرد.
روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع شبه تجربی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مراقبان بیماران دارای تشخیص قطعی سرطان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر تهران در سال 1400 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، ۶۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۳۰ نفره جایگزین ‌شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته، پرسشنامه تاب‌آوری و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و مرحله پیگیری از هر دو گروه جمع‌آوری شد. گروه اول مداخله آموزش انعطاف‌پذیری حافظه را به مدت ۹ جلسه دریافت کردند و گروه دوم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برای تحلیل نتایج نرم‌افزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس آمیخته مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش انعطاف‌پذیری حافظه به طور معناداری تاب‌آوری مراقبان بیماران مبتلا به سرطان را نسبت به گروه کنترل افزایش داد؛ همچنین در گروه آموزش انعطاف‌پذیری حافظه، افزایش راهکارهای سازگارانه و کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل مشاهده می‌شود.
نتیجه‌گیری: آموزش انعطاف‌پذیری حافظه به بهبود راهبردهای سازگارانه و تعدیل راهکارهای ناسازگارانه تنظیم هیجان و همچنین افزایش تاب‌آوری در مراقبان بیماران مبتلا به سرطان می‌انجامد.

 
متن کامل [PDF 1051 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1401/1/23 | پذیرش: 1401/6/21 | انتشار: 1401/11/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb