استادیار فلسفه، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (1523 مشاهده)
مقدمه: این مقاله در پی آن است تا با تکیه بر پژوهشهای معاصر در حوزههای علوم شناختی و فلسفه ذهن معاصر نظریهای برای توضیح چگونگی ادراک زیباییشناختی تصاویر ارائه کند. از منظر فلسفی، چنین نظریههای را میتوان برای تبیین سایر جنبههای هنری، معنایی یا اجتماعی تصویر نیز به کار گرفت اما در این مقاله کوشش میشود نشان داده شود که چگونه میتوان از این نظریه برای تبیین چگونگی وقوع تجربه زیباییشناختی در مورد تصاویر استفاده کرد.
روش کار: در این مقاله منابع دست اول و اصلی مورد استفاده قرار گرفتهاند و کوشش شده است با استفاده از روش تحلیل مفهومی و به کارگیری شیوه متعارف استدلال فلسفی نتایج مورد نظر به دست آیند.
یافتهها: پس از معرفی مفاهیم فلسفی لازم برای طرح این بحث و نیز توضیح مفهوم توجه زیباییشناختی، نظریههای رقیب دیگری که برای ادراک تصویر وجود دارند به اختصار بررسی میشوند و علل ناکامی آنها توضیح داده میشود. به علاوه نشان داده میشود که چگونه میتوان یکی از مهمترین ویژگیهای تجربه زیباییشناختی - که عاری بودن آن از منفعت عملی است- را از طریق این نظریه ادراک تصویر توضیح داد. مقاله سپس با تفکیک دو شی کاملاً متمایز از یکدیگر هنگام ادراک تصویر-رویه تصویر به عنوان یک شیء دوبعدی و شیء سه بعدی تصویر شده درون تصویر- روایتی از چگونگی رابطه این دو شیء هنگام ادراک تصویر به دست میدهد.
نتیجهگیری: نتیجه مقاله توصیههای است که با استفاده از این نظریه میتوان به افراد غیرمتخصص در هنر ارائه کرد برای این که بتوانند جنبه زیباییشناختی تصاویر غیرواقعنما را بهتر درک کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی دریافت: 1400/9/6 | پذیرش: 1400/9/9 | انتشار: 1400/11/11