Ethics code: IR.UI.REC.1396.048
Clinical trials code: IR.UI.REC.1396.048

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (28 مشاهده)
مقدمه: افسردگی وخودکشی ازمشکلات عمده در نظام سلامت در تمام جهان هستند و تحت تاثیر عوامل زیستی،روانی واجتماعی-فرهنگی می باشند. هدف پژوهش حاضر مقایسه روان درمانی مبتنی بر فرهنگ با درمان شناختی-رفتاری برافسردگی و افکار خودکشی در دختران نوجوان باتوجه به نقش تعدیل گر عامل نوروتروفیک مشتق شده ازمغز است.
روش کار: پژوهش نیمه آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون،باگروه کنترل) است. جامعه پژوهشی شامل دانش آموزان دختر15ساله شهر اصفهان بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای 45نفر انتخاب شده و به روش تصادفی در 3گروه درمان شناختی-رفتاری، روان درمانی مبتنی بر فرهنگ و گروه کنترل(بدون مداخله) گمارده شدند. هردو گروه مداخلاتی شامل 12جلسه آموزش  نوجوانان و 3جلسه آموزش والدین بود. متغیرهای پژوهش ازطریق تست افسردگی بک-2(1996)، مقیاس چندنگرشی تمایل به خودکشی (اورباخ و همکاران،1981) و سنجش نمونه های خون بررسی گردیدند. داده ها بااستفاده از نرم افزارSPSS-24 وآزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.
یافته ها: اثربخشی هردو مداخله برعامل نوروتروفیک مشتق شده ازمغز درخون افراد به عنوان متغیر وابسته معنادار نبود و نیز عامل نوروتروفیک مشتق شده از مغز در خون اثرات هیچ یک از دو مداخله را بر متغیرهای وابسته تعدیل نمیکرد (05/0 p). اثربخشی هردو مداخله برکاهش میزان افسردگی  و نیز کاهش افکار خودکشی معنادار بود اما تفاوت اثربخشی دوگروه بر میزان افسردگی معنادار نبود (05/0 p).
نتیجه گیری: تعامل عامل نوروتروفیک مشتق شده ازمغز با مداخلات روانشناختی؛ ممکن است تحت تاثیر متغیرهایی باشدکه هنوز شناسایی نشده و نیز روان درمانی مبتنی بر فرهنگ درمقایسه با درمان استاندارد شناختی-رفتاری، اثربخشی خوب و قابل توجهی بر افسردگی و افکار خودکشی در دختران نوجوان دارد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/9/1 | پذیرش: 1401/4/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb