XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه رازی
چکیده:   (40 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اندازه­گیری جامع پدیدارشناسی ممکن است بینش جدیدی از کارکرد درونی حافظه و ارتباطات بین حافظه و سایر پدیده­های مهم روان­شناختی ارائه دهد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­های روان­سنجی نسخه­ی فارسی فرم کوتاه پرسشنامه تجارب حافظه (MEQ) در دانشجویان انجام شد.
روش­ کار: جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه­ی دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن­ها تعداد 256 دانشجو (178زن، 78 مرد) به صورت آنلاین از طریق شبکه­های مجازی شرکت کردند و به  پرسشنامه تجارب حافظه-فرم کوتاه، پرسشنامه اضطراب صفت، پرسشنامه علائم خلقی و اضطرابی و پرسشنامه احساس تنهایی پاسخ دادند. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون در نرم­افزارهای SPSS-25 و AMOS-25 تحلیل شد.
یافته ­ها: شاخص­های تحلیل عاملی تاییدی دلالت بر برازش مطلوب مدل ده عاملی پرسشنامه تجارب حافظه داشت. روایی ملاکی پرسشنامه تجارب حافظه با پرسشنامه­های احساس تنهایی، اضطرب صفت، پرسشنامه علائم خلقی و اضطرابی تایید شد ( 05/0>P  ) برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش همسانی درونی استفاده شد که نتایج آلفای کرونباخ حاکی از همسانی درونی مناسب پرسشنامه و مولفه‌های آن بود. میزان آلفای کرونباخ برای وضوح برابر با 74/0، انسجام برابر با 71/0، امکان دستیابی برابر با 73/0، جزئیات حسی برابر با 45/0، شدت برانگیختگی هیجانی برابر با 68/0، چشم­انداز دیداری برابر با 62/0، چشم­انداز زمان برابر با 74/0، اشتراک­گذاری برابر با 72/0، جداسازی برابر با 83/0 و ارزش­گذاری برابر با 92/0  به دست آمد.
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­های به دست آمده می­توان عنوان کرد که نسخه فارسی فرم کوتاه پرسش­نامه تجارب حافظه (MEQ-SF)، جهت سنجش حافظه پدیدارشناختی در ایران از ویژگی­های روان­سنجی مناسبی برخوردار است و می­تواند ابزار قابل اعتمادی در موقعیت­های بالینی و پژوهشی باشد.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/8/19 | پذیرش: 1401/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb