دوره 24، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 40-28 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahedmanesh F, Arabameri E, Shahbazi M, Tahmasebi Boroujeni S. Decision-making in Basketball offense tactics: Comparing mixed training based on verbal instructions. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 24 (1) :28-40
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1294-fa.html
زاهدمنش فرناز، عرب عامری الهه، شهبازی مهدی، طهماسبی بروجنی شهزاد. تصمیم‌گیری در تاکتیک‌های حمله بسکتبال: مقایسه تمرینات ترکیبی مبتنی بر دستورالعمل کلامی. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :40-28

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1294-fa.html


1- دکتری تخصصی رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشیار گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استاد گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (499 مشاهده)
مقدمه: برنامه­های مداخله­‌ای مختلفی در جهت بهبود عملکرد تصمیم­‌گیری ورزشکاران ماهر پیشنهاد شده است. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر، مقایسه اثربخشی شیوه­‌های تمرینی دستورالعمل، دستورالعمل+الگودهی و دستورالعمل+اجرا بر سرعت و دقت تصمیم­گیری بسکتبالیست‌­های زن ماهر بود.
روش کار: بدین منظور 36 بسکتبالیست زن حاضر در رقابت­های لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌­های ایران با میانگین سنی (7/1±49/24) سال به صورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند، و بر اساس نمرات پیش‌­آزمون دقت و سرعت تصمیم­‌گیری که به وسیله نرم­‌افزار محقق ساخته اندازه­‌گیری شد، به سه گروه 12 نفره تقسیم شدند. مرحله تمرین، به مدت 3 جلسه­ 15 دقیقه‌­ای ادامه یافت. در این مرحله، به یک گروه فقط دستورالعمل کلامی، به یک گروه دستورالعمل کلامی همراه با نمایش 15 اسلاید و به گروه سوم،  دستورالعمل کلامی همراه با اجرای واقعی 15 تاکتیک انفرادی حمله ارائه شد؛ سرعت و دقت تصمیم‌­گیری در پس­‌آزمون و آزمون یادداری (پس از 24 ساعت)، مجدد گرفته شد.
یافته­‌ها: نتایج تحلیل واریانس مرکب 3 (گروه) در 3 (آزمون) در هر یک از متغیرهای سرعت و دقت تصمیم‌گیری نشان داد که دقت در گروه­‌های دستورالعمل+الگودهی و دستورالعمل+اجرا از پیش‌­آزمون تا یادداری افزایش پیدا کرد (05/0>P) و دقت گروه دستورالعمل+اجرا در پس‌­آزمون و یادداری نسبت به گروه­ دستورالعمل بیشتر بود (05/0>P). همچنین در سرعت تصمیم‌­گیری با وجود آن که همه گروه‌­ها افزایش سرعت را نشان دادند، اما تفاوتی بین گروه‌­ها مشاهده نشد (05/0>P).
نتیجه­‌گیری: بنابراین به مربیان بسکتبال پیشنهاد می­‌شود برای آموزش تاکتیک‌­های حمله از روش اجرای درون زمین به جای دستورالعمل و الگودهی استفاده نمایند.

 
واژه‌های کلیدی: الگودهی، اجرا، تصمیم‌گیری، سرعت، دقت
متن کامل [PDF 974 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/4/4 | پذیرش: 1400/9/9 | انتشار: 1401/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb