XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران
چکیده:   (116 مشاهده)
مقدمه: برنامه های مداخله­ای مختلفی در جهت بهبود کیفیت و دقت تصمیم­گیری ورزشکاران پیشنهاد شده است. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه اثربخشی شیوه­های تمرینی دستورالعمل، دستورالعمل+ الگودهی و دستورالعمل+ اجرا بر سرعت و دقت تصمیم گیری بازیکنان ماهربسکتبالیست زن بود. روش کار: بدین منظور 36 بسکتبالیست زن حاضر در رقابت­های لیگ استان تهران با میانگین سنی (7/1 ± 49/24) سال به صورت داوطلبانه در تحقیق حاضر شرکت کردند، و بر اساس نمرات پیش­آزمون دقت و سرعت تصمیم­گیری، به سه گروه 12 نفره تقسیم شدند. مرحله تمرین، به مدت 3 جلسه­ی 15 دقیقه­ای ادامه یافت. در این مرحله،  به گروه 1 فقط دستورالعمل کلامی، به گروه 2 دستورالعمل کلامی همراه با نمایش  15 اسلاید و به گروه 3 دستورالعمل کلامی همراه با اجرا در زمین ارائه شد؛ در پایان آخرین جلسه تمرین، پس­آزمون و پس  از 24 ساعت، آزمون یادداری گرفته شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس مرکب در هر یک از متغیرهای سرعت و دقت تصمیم گیری نشان داد که دقت در گروه­های دستورالعمل+ الگودهی و دستورالعمل+ اجرا از پیش­آزمون تا یادداری افزایش پیدا کرد (05/0 > P) و دقت گروه دستورالعمل+ اجرا در پس­آزمون و یادداری نسبت به گروه­  دستورالعمل بالاتر بود (05/0>P). هم­چنین در سرعت تصمیم­گیری با وجود آنکه همه گروه­ها افزایش سرعت را نشان دادند، اما تفاوتی بین گروه ها مشاهده نشد (05/0<P). نتیجه­ گیری: بنابراین به مربیان بسکتبال پیشنهاد می­شود برای آموزش تاکتیک­های حمله از روش اجرا به جای دستورالعمل و الگودهی استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: الگودهی، اجرا، تصمیم‌گیری، سرعت، دقت
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/4/4 | پذیرش: 1400/9/9 | انتشار: 1400/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb