Zahedmanesh F, Arabameri E, Shahbazi M, Tahmasebi Boroujeni S. Decision-making in Basketball offense tactics: Comparing mixed training based on verbal instructions. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (1) :28-40
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1294-fa.html
زاهدمنش فرناز، عرب عامری الهه، شهبازی مهدی، طهماسبی بروجنی شهزاد. تصمیمگیری در تاکتیکهای حمله بسکتبال: مقایسه تمرینات ترکیبی مبتنی بر دستورالعمل کلامی. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :28-40
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1294-fa.html
1- دکتری تخصصی رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استاد گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (1966 مشاهده)
مقدمه: برنامههای مداخلهای مختلفی در جهت بهبود عملکرد تصمیمگیری ورزشکاران ماهر پیشنهاد شده است. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر، مقایسه اثربخشی شیوههای تمرینی دستورالعمل، دستورالعمل+الگودهی و دستورالعمل+اجرا بر سرعت و دقت تصمیمگیری بسکتبالیستهای زن ماهر بود.
روش کار: بدین منظور 36 بسکتبالیست زن حاضر در رقابتهای لیگ برتر بسکتبال باشگاههای ایران با میانگین سنی (7/1±49/24) سال به صورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند، و بر اساس نمرات پیشآزمون دقت و سرعت تصمیمگیری که به وسیله نرمافزار محقق ساخته اندازهگیری شد، به سه گروه 12 نفره تقسیم شدند. مرحله تمرین، به مدت 3 جلسه 15 دقیقهای ادامه یافت. در این مرحله، به یک گروه فقط دستورالعمل کلامی، به یک گروه دستورالعمل کلامی همراه با نمایش 15 اسلاید و به گروه سوم، دستورالعمل کلامی همراه با اجرای واقعی 15 تاکتیک انفرادی حمله ارائه شد؛ سرعت و دقت تصمیمگیری در پسآزمون و آزمون یادداری (پس از 24 ساعت)، مجدد گرفته شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مرکب 3 (گروه) در 3 (آزمون) در هر یک از متغیرهای سرعت و دقت تصمیمگیری نشان داد که دقت در گروههای دستورالعمل+الگودهی و دستورالعمل+اجرا از پیشآزمون تا یادداری افزایش پیدا کرد (05/0>P) و دقت گروه دستورالعمل+اجرا در پسآزمون و یادداری نسبت به گروه دستورالعمل بیشتر بود (05/0>P). همچنین در سرعت تصمیمگیری با وجود آن که همه گروهها افزایش سرعت را نشان دادند، اما تفاوتی بین گروهها مشاهده نشد (05/0>P).
نتیجهگیری: بنابراین به مربیان بسکتبال پیشنهاد میشود برای آموزش تاکتیکهای حمله از روش اجرای درون زمین به جای دستورالعمل و الگودهی استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/4/4 | پذیرش: 1400/9/9 | انتشار: 1401/2/20