Ghassemi F, Moradi M H, Tehrani-Doost M, Abootalebi V, Khorrami Banaraki A, Mohammadian A. Relations between Levels of Sustained Attention and Event-Related-Potentials. Advances in Cognitive Sciences 2010; 12 (3) :73-81
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-124-fa.html
قاسمی فرناز، مرادی محمد حسن، تهرانیدوست مهدی، ابوطالبی وحید، خرمی بنارکی آناهیتا، محمدیان امین. ارتباط سطح توجه ماندگار با پتانسیلهای وابسته به رخداد مغزی. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (3) :73-81
URL: http://icssjournal.ir/article-1-124-fa.html
1- دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
2- دانشیار دانشکدۀ مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
3- دانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- استادیار دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
5- دانشجوی دکترای گروه علوم اعصاب شناختی پژوهشکدۀ علومشناختی، پردیس، ایران.
6- دانشجوی دکترای دانشکدۀ مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.
چکیده: (2341 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان سطح توجه ماندگار و پتانسیلهای وابسته به رخداد با استفاده از ویژگیهای شکلی انجام شد.
روش: برای سنجش سطح توجه ماندگار آزمون عملکرد پیوسته مورد استفاده قرار گرفت. سیگنال به وسیلۀ دستگاه ثبت ۳۲ کانالۀ والتر و کلاه الکترود با ۱۹ کانال ثبت شد. برای استخراج پتانسیلهای وابسته به رخداد، میانگین سیگنالهای هر دسته از تحریکات که نسبت به وقوع تحریک از نظر زمانی قفل شدهاند، محاسبه گردید. ۴۰۰ ویژگی شکلیِ پتانسیلهای وابسته به رخداد در ۵۱ سوژه محاسبه و همبستگی پیرسون میان این ویژگیها و نتایج آزمون عملکرد پیوسته بررسی شد.
یافتهها: در تمامی سوژهها قلۀ ۳p روی تحریک هدف (X) نسبت به غیر هدف به وضوح دیده شد. محاسبۀ همبستگی نشان داد که ۳۳ ویژگی از ویژگیهای شکلی استخراج شده ارتبــاط معناداری با سطح توجه ماندگار دارند.
نتیجهگیری: نتایج کیفی حاصل، براساس الگوی ادبال، با تحقیقات قبلی در مورد تولید مؤلفه ۳pمطابقت داشت. بیشتر ویژگیهای دارای ارتباط معنادار با نتیجۀ آزمون عملکرد پیوسته، مربوط به دامنه و روی پتانسیلهای وابسته به رخداد نسبی بودند. در مجموع، نتایج بیانگر رابطه مناسب بین آزمون عملکرد و پارامترهایی از سیگنال مغزی در بسیاری از نواحی سر میباشد که از آن میتوان برای ارزیابی سطح توجه ماندگار استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/3/1 | پذیرش: 1389/5/1 | انتشار: 1389/7/1