Soltani Panah M, Asgari P, Naderi F. The Effectiveness of mindfulness exercises on positive youth development components in adolescents with anxiety disorder. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (3) :66-78
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1235-fa.html
سلطانی پناه مرجان، عسگری پرویز، نادری فرح. اثربخشی تمرینهای ذهنآگاهی بر مولفههای تحول مثبت در نوجوانان مبتلا به اختلالات اضطرابی. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (3) :66-78
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1235-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (3316 مشاهده)
مقدمه: تأثیر منفی گسترده اضطراب در دوران نوجوانی، همراه با یافتههایی که نشان میدهد بیشتر اختلالات اضطرابی اولین بار در دوران کودکی یا نوجوانی است، نیاز به مداخله متمرکز بر نوجوانان را در این زمینه برجسته میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینهای ذهنآگاهی بر مولفههای تحول مثبت نوجوانی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان 13-11 سال مراجعهکننده به مرکز مشاوره آوین تهران در سال 1399-1398 دارای اختلالات اضطرابی که توسط روانپزشک مورد ارزیابی و تشخیص قرار گرفته و به روانشناس ارجاع داده شدهاند، تشکیل دادند. از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند (15 نفر در هر گروه). به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی Geldof و همکاران (2014) و مقیاس اضطراب کودکان Spence (2007) استفاده شد. گروه آزمایش تحت هشت جلسه هفتگی 60 دقیقهای آموزش تمرینهای ذهنآگاهی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و با نرمافزار SPSS-22مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که نسبت F تحلیل کواریانس تکمتغیری برای مولفههای تحول مثبت در همه مولفهها بین گروههای آموزش و کنترل در پسآزمون تفاوت معنادار دارد. بنابراین تمرینهای ذهنآگاهی بر تمام مولفههای تحول مثبت تأثیر معناداری دارد (05/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن تمرینهای ذهنآگاهی در مولفههای تحول مثبت پیشنهاد میشود چنین برنامه آموزشی به صورت بخشی از درمانهای مدون مراکز مشاوره کودکان و نوجوانان دربیاید و با برگزاری کارگاههای آموزشی درمانگران در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1399/10/16 | پذیرش: 1399/11/30 | انتشار: 1400/8/25