1- دانشکده روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (107 مشاهده)
مقدمه: اختلالات اضطرابی شایعترین گروه اختلالات روانی است که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار میدهد. تأثیر منفی گسترده اضطراب در دوران نوجوانی، همراه با یافته هایی که نشان میدهد بیشتر اختلالات اضطرابی اولین بار در دوران کودکی یا نوجوانی است، نیاز به مداخله متمرکز بر نوجوانان را در این زمینه برجسته میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینهای ذهن آگاهی بر مولفه های تحول مثبت نوجوانی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب بود.
روش کار: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان 11-9سال دارای اختلال اضطرابی که توسط روانپزشک مورد ارزیابی قرار گرفته و به روانشناس ارجاع داده شده اند، تشکیل میدهند. از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند (15 نفر در هر گروه). به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014) و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (2007) استفاده شد. گروه آزمایش تحت آموزش تمرینهای ذهن آگاهی و گروه کنترل در لیست انتظار آموزش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که نسبت F تحلیل کواریانس تک متغیری برای مولفه های تحول مثبت نشان میدهند که در همه مولفه ها بین گروههای آموزش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنیدار دیده میشود. بنابراین تمرینهای ذهن آگاهی بر تمام مولفه های تحول مثبت تأثیر معناداری دارد.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن تمرینهای ذهن آگاهی در مولفه های تحول مثبت پیشنهاد میشود چنین برنامه آموزشی به صورت بخشی از درمانهای مدون مراکز مشاوره کودکان و نوجوانان دربیاید و با برگزاری کارگاه های آموزشی درمانگران در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1399/10/16 | پذیرش: 1399/11/30