Dehabadi S, Kraskian Moojembari A, Hassani-Abharian P, Beliyad M, Peivandi P. Comparison of the acceptance and commitment-based therapy and cognitive rehabilitation of working memory on anxiety and depression of girls. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (1) :46-61
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1213-fa.html
ده آبادی سمیرا، کراسکیان موجمباری آدیس، حسنی ابهریان پیمان، بلیاد محمدرضا، پیوندی پریسا. مقایسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توانبخشی شناختی حافظه فعال بر اضطراب و افسردگی دختران. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (1) :46-61
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1213-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3- استادیار علوم اعصاب شناختی، گروه توانبخشی شناختی، کلینیک مغز و شناخت، مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده: (4463 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توانبخشی شناختی حافظه فعال بر اضطراب و افسردگی در دختران مجرد 25 تا 35 سال بود.
روش کار: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری و با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دختران مراجعهکننده به مراکز روانشناختی و مشاوره شهرستان سبزوار در سال 1398 بودند که از این مراجعان 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و با تصادفیسازی در 2 گروه آزمایش و 1 گروه گواه قرار گرفتند. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر برای پیشآزمون_پسآزمون، پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند و به پرسشنامه چهار سامانهای اضطراب و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. شرکتکنندگان دو گروه مداخله تحت 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و 10 جلسه توانبخشی شناختی حافظه فعال قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر نشان داد هر دو مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توانبخشی شناختی حافظه فعال نسبت به گروه کنترل بر متغیر اضطراب (001/0=P) و متغیر افسردگی (001/0=P) اثر کاهنده داشته است. در مقایسه میان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توانبخشی شناختی حافظه فعال در تأثیر بر متغیر اضطراب مشاهده شد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری نسبت به توانبخشی شناختی حافظه فعال بر کاهش اضطراب دختران داشته است.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد هر دو مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توانبخشی شناختی حافظه فعال بر کاهش اضطراب و افسردگی دختران مؤثر هستند و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری نسبت به توانبخشی شناختی حافظه فعال بر کاهش اضطراب دختران داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/8/20 | پذیرش: 1399/11/9 | انتشار: 1399/12/24