XML English Abstract Print


1- دانشگاه ازاد اسلامی
چکیده:   (49 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توان‌بخشی شناختی حافظه فعال بر اضطراب و افسردگی در دختران 25 تا 35 سال بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری و با گروه گواه بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دختران مراجعه کننده به مراکز روان­شناختی و مشاوره شهرستان سبزوار در سال 1398 بوده­اند که از این مراجعان 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و با تصادفی سازی در 2 گروه آزمایش و 1 گروه گواه قرار گرفتند. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر برای پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند و به پرسشنامه چهار سامانه­ای اضطراب و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. مشارکت کنندگان دو گروه مداخله تحت 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و 10 جلسه توان‌بخشی شناختی حافظه فعال قرار گرفتند.
یافته­ها: نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر نشان داد هردو مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توان‌بخشی شناختی حافظه فعال نسبت  به گروه کنترل بر متغیر اضطراب (001/0=P) و متغیر افسردگی (001/0=P) اثر کاهنده داشته است. در مقایسه میان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توان‌بخشی شناختی حافظه فعال در تأثیر بر متغیر اضطراب مشاهده شده است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری نسبت به توان‌بخشی شناختی حافظه فعال بر کاهش اضطراب دختران داشته است. 
نتیجه­گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد هر دو مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و توان­بخشی شناختی حافظه فعال بر کاهش اضطراب و افسردگی دختران مؤثر هستند و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اثربخشی بیشتری نسبت به توان‌بخشی شناختی حافظه فعال بر کاهش اضطراب دختران داشته است. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/8/20 | پذیرش: 1399/11/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb