دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 128-139 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab M R, Nadjafi M, Khosrowabadi R, Setoudeh F, Tavakoli M B. Organization the memory processes in the brain based on fractal analysis. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 23 (1) :128-139
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1212-fa.html
عرب محمد رضا، نجفی محسن، خسروآبادی رضا، ستوده فربد، توکلی محمد باقر. سازمان‌دهی فرایندهای حافظه در مغز مبتنی بر تحلیل فرکتالی. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (1) :128-139

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1212-fa.html


1- دانشجوی دکتری الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
2- استادیار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اراک، اراک، ایران
3- استادیار، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
4- استادیار، گروه مهندسی برق، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
چکیده:   (2553 مشاهده)
مقدمه: یادگیری و فرایندهای حافظه دو عملکرد شناختی مهم مغزی هستند که یکی بدون دیگری مفهومی ندارد. مکانیسم یادگیری و حافظه به دلیل پیچیدگی، با چالش‌های بسیاری مواجه است، یکی از ابزارهای قدرتمند بررسی دینامیک خود سازمانده مغزی در طی یادگیری، تحلیل امواج الکتروآنسفالوگرافی می‌باشد. هدف از این مطالعه، بررسی دینامیک یادگیری و فرایندهای حافظه (کدگذاری، نگهداری و بازیابی) در مغز بود.
روش کار: در این مطالعه 18 نفر مرد با میانگین سنی 23-18 سال و راست‌ دست بررسی شدند. امواج الکتروآنسفالوگرافی داوطلبان در طی 5 مرحله آزمون و قبل و بعد از اجرای آزمون رفتاری ثبت گردید. همزمان با برآورد نرخ یادگیری و فرایندهای حافظه از طریق آزمون ارزیابی یادگیری شنیداری کلامی ری (RAVLT)، دینامیک این تغییرات با استفاده از تخمین بُعد فرکتالی هیگوچی امواج الکتروآنسفالوگرافی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه برای ایجاد یادگیری و فرایندهای حافظه از آزمون RAVLT استفاده شده ‌است.
یافته‌­ها: در این پژوهش برای اولین بار، دینامیک خاص فعالیت مغز در شرایط یادگیری با استفاده از تحلیل مقطعی امواج الکتروآنسفالوگرافی و تاثیر مولفه‌های مغزی شامل با استفاده از تحلیل فرکتال بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش تعداد کلمات به خاطر آورده شده یا همان رشد منحنی نرخ یادگیری افراد مورد مطالعه متناسب با کاهش بُعد فرکتالی امواج می­‌باشد. هم‌چنین طیف توان موج بعد از یادگیری، نسبت به قبل از آن افزایش قابل توجه را نشان می­دهد.
نتیجه­‌گیری: رفتار مولفه‌­های فرکتال و نوسانی امواج نشان از دینامیک خود سازمان­دهی مغز در هنگام یادگیری و فرایندهای حافظه دارد.
متن کامل [PDF 1745 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
دریافت: 1399/8/20 | پذیرش: 1399/10/29 | انتشار: 1399/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb