XML English Abstract Print


1- دانشگاه ازاد اسلامی اراک
2- دانشگاه صنعتی اراک
3- دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده:   (142 مشاهده)
یادگیری و فرآیندهای حافظه دو عملکرد شناختی مهم مغزی هستند که یکی بدون دیگری مفهومی ندارد . مکانسیم یادگیری و حافظه سازی بدلیل پیچیدگی با چالش‌های بسیاری مواجه است یکی از ابزارهای قدرتمند بررسی دینامیک خود سازمانده مغزی در طی یادگیری , آنالیز سیگنالهای الکتروانسفالوگرافی (EEG) می‌باشد . هدف این مطالعه تحقیق و بررسی دینامیک یادگیری و فرآیندهای حافظه ( کدگذاری , نگهداری و بازیابی ) در مغز می‌باشد. در این مطالعه برای ایجاد یادگیری و فرآیندهای حافظه ازآزمون ارزیابی یادگیری شنیداری کلامی ری ( Ray Auditory Verbal Learning Test ) استفاده شده‌است .
روش کار: در این مقاله، به­منظور بررسی فرایند شکل­گیری حافظه، از 18 نفر مرد با رنج سنی 23 - 18 سال و راست‌دست استفاده شده‌است. سیگنال‌های EEG داوطلبان در طی 5 مرحله تست و قبل و بعد از اجرای تست رفتاری ثبت می‌گردد . در این مقاله با استفاده آنالیز سیگنالهای EEG  مبتنی بر بعد فراکتال، چگونگی شکل گیری فرآیندهای حافظه در طی مراحل  یادگیری بررسی می گردد.
 نتایج این تحقیق نشان می دهد افزایش تعداد کلمات بخاطر آوری  و رشد منحنی نرخ یادگیری سوژه ها معادل با کاهش بُعد فرکتالی سیگنالها می باشد. همچنین طیف توان سیگنال بعد از یادگیری نسبت به قبل از آن افزایش قابل توجه نشان می­دهد.
رفتار مولفه های فرکتال و طیف توان  سیگنالهای EEG   نشان از دینامیک خود سازماندهی مغز در هنگام یادگیری و فرآیندهای حافظه دارد .
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
دریافت: 1399/8/20 | پذیرش: 1399/10/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb