Abedini Y, Bagherian R, Kadkhodaie M S. The Relation among Motivational Beliefs, Cognitive and Metacognitive Strategies and Academic Achievement: Testing of Alternative Models. Advances in Cognitive Sciences 2010; 12 (3) :34-48
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-121-fa.html
عابدینی یاسمین، باقریان رضا، کدخدایی محبوبهالسادات. بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (3) :34-48
URL: http://icssjournal.ir/article-1-121-fa.html
1- استادیار دانشگاه اصفهان، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استادیار دانشگاه اصفهان، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- روانشناسی تربیتی
چکیده: (2770 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین باورهای انگیزشی (باورهای خودکارآمدی، باورهای کنترل در یادگیری و اضطراب آزمون) و راهبردهای شناختی و فراشناختی (تفکر انتقادی، خودنظمبخشی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمکطلبی از همسالان) با پیشرفت تحصیلی، در دانشآموزان دختر سوم دبیرستان رشتۀ علوم انسانی، با استفاده از مدل علّی است.
روش: برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه گیری چندمرحله ای استفاده شد؛ بدین شکل که از بین دانش آموزان دختر که در سال تحصیلی 89-1388 در دبیرستانهای شهر تهران در رشتۀ علوم انسانی تحصیل میکردند، 250 نفر انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای ارزیابی همۀ متغیرهای پژوهش، از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. در این پژوهش، معدل پایان سال تحصیلی دانش آموزان در پنج درس اختصاصی، به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. یافته ها با روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل و برای بررسی روابط علّی بین متغیرهای پژوهش، دو مدل مفهومی آزموده و مقایسه شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش از برازش بهتر مدل دوم با یافته ها حمایت میکنند. در این مدل، دو متغیر باورهای خودکارآمدی و باورهای کنترل یادگیری، بهعنوان متغیرهای برونزاد؛ و متغیرهای تفکر انتقادی، خودنظمبخشی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمکطلبی از همسالان، اضطراب آزمون و پیشرفت تحصیلی متغیرهای درونزاد در نظر گرفته شدند. با این حال، هر دو مدل نشاندهندۀ وجود روابط علّی معنادار بین باورهای انگیزشی، راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی هستند.
نتیجهگیری: دانش آموزان با خودکارآمدی بیشتر، از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده میکردند، اضطراب آزمون کمتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/3/1 | پذیرش: 1389/5/1 | انتشار: 1389/7/1