دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1389 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 34-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini Y, Bagherian R, Kadkhodaie M S. The Relation among Motivational Beliefs, Cognitive and Metacognitive Strategies and Academic Achievement: Testing of Alternative Models. Advances in Cognitive Science. 2010; 12 (3) :34-48
URL: http://icssjournal.ir/article-1-121-fa.html
عابدینی یاسمین، باقریان رضا، کدخدایی محبوبه‌السادات. بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدل‌های رقیب. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (3) :34-48

URL: http://icssjournal.ir/article-1-121-fa.html


1- استادیار دانشگاه اصفهان، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دکتر استادیار دانشگاه اصفهان، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی
چکیده:   (212 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین باورهای انگیزشی (باورهای خودکارآمدی، باورهای کنترل در یادگیری و اضطراب آزمون) و راهبردهای شناختی و فراشناختی (تفکر انتقادی، خودنظم­بخشی‌ فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمک­طلبی از همسالان) با پیشرفت تحصیلی، در دانش‌آموزان دختر سوم دبیرستان رشتۀ علوم­ انسانی، با استفاده از مدل علّی است.
روش: برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه ­گیری چندمرحله ­ای استفاده شد؛ بدین شکل که از بین دانش ­آموزان دختر که در سال تحصیلی 89-1388 در دبیرستان­های شهر تهران در رشتۀ علوم انسانی تحصیل می­کردند، 250 نفر انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای ارزیابی همۀ متغیرهای پژوهش، از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. در این پژوهش، معدل پایان سال تحصیلی دانش ­آموزان در پنج درس اختصاصی، به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. یافته ­ها با روش‌های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل و برای بررسی روابط علّی بین متغیرهای پژوهش، دو مدل مفهومی آزموده و مقایسه شدند.
یافته ­ها: نتایج پژوهش از برازش بهتر مدل دوم با یافته­ ها حمایت می­کنند. در این مدل، دو متغیر باورهای خودکارآمدی و باورهای کنترل یادگیری، به‌عنوان متغیرهای برون­زاد؛ و متغیرهای تفکر انتقادی، خودنظم‌بخشی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمک‌طلبی از همسالان، اضطراب آزمون و پیشرفت تحصیلی متغیرهای درون­زاد در نظر گرفته شدند. با این حال، هر دو مدل نشان­دهندۀ وجود روابط علّی معنادار بین باورهای انگیزشی، راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی هستند.
نتیجه‌گیری: دانش ­آموزان با خودکارآمدی بیشتر، از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می­کردند، اضطراب آزمون کمتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود.
متن کامل [PDF 1078 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۳/۱ | پذیرش: ۱۳۸۹/۵/۱ | انتشار: ۱۳۸۹/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb