دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 34-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabiei Pour Salimi M, Hatami J, Jahanitabesh A, sadeghi M. The relationship between socioeconomic status and tendency towards competition for resources in middle-aged men. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (1) :26-34
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1153-fa.html
ربیعی پور سلیمی میثم، حاتمی جواد، جهانی تابش عذرا، صادقی میثم. رابطه‌ بین طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی و گرایش به رقابت‌طلبی برای دستیابی به منابع در مردان میانسال. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (1) :26-34

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1153-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
2- دانشیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه تهران، ایران و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
3- مدرس دانشگاه کالیفرنیا دیویس، دیویس، آمریکا
4- استادیار گروه روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
چکیده:   (3276 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ گرایش به رقابت‌طلبی مردان میانسال متعلق به دو طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالا و پایین در یک موقعیت تصمیم‌گیری اقتصادی بود. همین­طور نقش حس قدرت در رابطه میان ادراک ذهنی طبقه‌ اجتماعی و رقابت‌طلبی افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: در این مطالعه علی_مقایسه‌ای، 180 مرد در بازه سنی 30 تا 60 سال با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه نمونه افراد دارای طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالا و پایین قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس طبقه‌ اجتماعی ذهنی، پرسشنامه حس قدرت و یک سوال در مورد یک موقعیت تصمیم‌گیری استفاده شد.
یافته‌ها: طبق نتایج افراد گروه طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالا حس قدرت و رقابت‌طلبی بیشتری را نسبت به افراد گروه طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی پایین نشان دادند. در گروه نمونه‌ افراد دارای طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی پایین، در مدلی که ارائه شد ادراک ذهنی افراد از طبقه‌ اجتماعی خود، نگرش آنها به رقابت‌طلبی را پیش‌بینی کرد. به ‌علاوه، در طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی پایین، حس قدرت، در رابطه بین ادراک ذهنی و نگرش به رقابت‌طلبی به عنوان متغیر میانجی میزان پیش‌بینی‌پذیری رقابت‌طلبی بر اساس ادراک ذهنی طبقه‌ اجتماعی را افزایش داد. در حالی که چنین روابط معناداری در متغیرهای گروه نمونه‌ با طبقه‌ی اجتماعی_‌اقتصادی بالا مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها تقویت‌کننده‌ این فرضیه‌اند که افراد با طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالاتر حس قدرت و رقابت‌طلبی بیشتری دارند. همچنین رابطه بین متغیرهای ادراک ذهنی طبقه‌ ‌اجتماعی، حس قدرت و رقابت‌طلبی در دو گروه با طبقه‌ اجتماعی_‌اقتصادی بالا و پایین متفاوت می‌باشند.
 
متن کامل [PDF 867 kb]   (597 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/4/21 | پذیرش: 1399/11/7 | انتشار: 1399/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb