XML English Abstract Print


1- پژوهشکده علوم شناختی
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (92 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه گرایش به رقابت‌طلبی در مردان میانسال متعلق به دو طبقه‌ی اجتماعی‌اقتصادی بالا و پایین بود. همین طور نقش حس قدرت در رابطه میان ادراک ذهنی طبقه‌ی اجتماعی و رقابت‌طلبی افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت. 
روش کار: در این مطالعه علی مقایسه‌ای، 180 مرد در بازه سنی 30 تا 60 سال با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه نمونه افراد دارای طبقه‌ی اجتماعی‌اقتصادی بالا و پایین قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس طبقه‌ی اجتماعی ذهنی، پرسش‌نامه حس قدرت و یک سوال در مورد یک موقعیت تصمیم‌گیری استفاده شد.
یافته‌ها: طبق نتایج افراد در گروه طبقه‌ی اجتماعی‌اقتصادی بالا حس قدرت و رقابت‌طلبی بیشتری را نسبت به افراد گروه طبقه‌ی اجتماعی‌اقتصادی پایین نشان دادند. در گروه نمونه‌ی افراد دارای طبقه‌ی اجتماعی‌اقتصادی پایین، در مدلی که ارائه شد ادراک ذهنی افراد از طبقه‌ی اجتماعی خود، نگرش آنها به رقابت‌طلبی را پیش‌بینی کرد. به‌علاوه، در طبقه اجتماعی‌اقتصادی پایین، حس قدرت، در رابطه بین ادراک ذهنی و نگرش به رقابت‌طلبی به عنوان متغیر میانجی  میزان پیش‌بینی‌پذیری رقابت‌طلبی بر اساس ادراک ذهنی طبقه‌ی اجتماعی را افزایش داد. در حالی که چنین روابط معناداری در متغیرهای گروه نمونه‌ی با طبقه‌ی اجتماعی‌اقتصادی بالا مشاهده نشد. 
نتیجه‌گیری: یافته‌ها تقویت‌کننده‌ی این فرضیه‌اند که افراد با طبقه‌ی اجتماعی‌اقتصادی بالاتر حس قدرت و رقابت‌طلبی بیشتری دارند. همچنین طبق یافته‌ها رابطه‌ی بین متغیرهای ادراک ذهنی طبقه‌ی‌اجتماعی، حس قدرت و رقابت‌طلبی در دو گروه با طبقه‌ی اجتماعی‌اقتصادی بالا و پایین متفاوت می‌باشند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/4/21 | پذیرش: 1399/11/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb