هدف: این تحقیق به منظور بررسی نقش صفات شخصیت و سبکهای مقابله با تنیدگی در سلامت روانی دانشجویان انجام گرفت.
روش: در این مطالعه مقطعی و تحلیلی (مدلسازی) در نمونهای متشکل از ۳۲۸ آزمودنی (۱۷۷ پسر و ۱۵۱ دختر)، فرم خلاصه شده پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا و پرسشنامه سلامت عمومی اجرا و با استفاده از تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیر مستقیم صفات شخصیت بر سبکهای مقابله و سلامت روان بررسی شدند.
یافتهها: وظیفهشناسی و پذیرش، بر سبک مسألهمداری اثر مثبت و معنیدار و جنس اثر منفی و معنیدار، درحالی که پذیرش و وظیفهشناسی بر سلامت روان اثر منفی و معنیدار و روان رنجورخویی و هیجان مداری اثر مثبت و معنیدار داشت. اثر غیرمستقیم جنس بر سلامت روان، از طریق مسألهمداری، مثبت و معنیدار و اثر برونگرایی و پذیرش بر سلامت روان به وسیله هیجان مداری منفی و معنیدار به دست آمد و جنس از طریق هیجانمداری اثر مثبت و معنیدار داشت.
نتیجهگیری: به طور کلی، نتایج این پژوهش مؤید آن است که توجه به نقش صفات شخصیت و سبکهای مقابلهای در مطالعه سلامت روانی افراد بسیار مهم است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |