دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1384 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 28-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokri O, Moradi A, Farzad V E, Sangari A, Ghanai Z, Rezaei A. The Role of Personality Traits and Coping Styles on University Student's Mental Health: Introducing Causal Models. Advances in Cognitive Science. 2005; 7 (1) :28-38
URL: http://icssjournal.ir/article-1-115-fa.html
شکری امید، مرادی علیرضا، فرزاد ولی اله، سنگری علی اکبر، غنایی زیبا، رضایی اکبر. نقش صفات شخصیت و سبک‌های مقابله، در سلامت روانی دانشجویان:ارائه مدل‌های علّی. تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (1) :28-38

URL: http://icssjournal.ir/article-1-115-fa.html


1- دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
3- دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، استان مرکزی، ایران.
چکیده:   (175 مشاهده)

هدف: این تحقیق به منظور بررسی نقش صفات شخصیت و سبک‌های مقابله با تنیدگی در سلامت روانی دانشجویان انجام گرفت.
روش: در این مطالعه مقطعی و تحلیلی (مدل‌سازی) در نمونه‌ای متشکل از ۳۲۸ آزمودنی (۱۷۷ پسر و ۱۵۱ دختر)، فرم خلاصه شده پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه مقابله با موقعیت‌های تنیدگی‌زا و پرسشنامه سلامت عمومی اجرا و با استفاده از تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیر مستقیم صفات شخصیت بر سبک‌های مقابله و سلامت روان بررسی شدند.
یافته‌ها: وظیفه‌شناسی و پذیرش، بر سبک مسأله‌مداری اثر مثبت و معنی‌دار و جنس اثر منفی و معنی‌دار، درحالی که پذیرش و وظیفه‌شناسی بر سلامت روان اثر منفی و معنی‌دار و روان رنجورخویی و هیجان مداری اثر مثبت و معنی‌دار داشت. اثر غیرمستقیم جنس بر سلامت روان، از طریق مسأله‌مداری، مثبت و معنی‌دار و اثر برون‌گرایی و پذیرش بر سلامت روان به وسیله هیجان مداری منفی و معنی‌دار به دست آمد و جنس از طریق هیجان‌مداری اثر مثبت و معنی‌دار داشت.
نتیجه‌گیری: به طور کلی، نتایج این پژوهش مؤید آن است که توجه به نقش صفات شخصیت و سبک‌های مقابله‌ای در مطالعه سلامت روانی افراد بسیار مهم است.

واژه‌های کلیدی: صفات شخصیت، سبک مقابله، سلامت روان
متن کامل [PDF 393 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۳/۸/۲۹ | پذیرش: ۱۳۸۳/۱۰/۲۸ | انتشار: ۱۳۸۴/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb