Kavyani M, Farsi A, Abdoli B. The effect of directing early attention on the central attentional limitation of dual tasks with various difficulty levels: An event-related potential study. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (2) :16-32
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1133-fa.html
کاویانی مریم، فارسی علیرضا، عبدلی بهروز. تاثیر هدایت توجه اولیه بر محدودیتهای توجهی مرکزی تکالیف دوگانه با سطوح دشواری متفاوت: یک مطالعه پتانسیل وابسته به رویداد. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (2) :16-32
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1133-fa.html
1- استادیار گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (2659 مشاهده)
مقدمه: نشان داده شده است که جهتدهی اولیه توجه به سمت موقعیت هدف موجب تسهیل پردازشهای حسی_ادارکی هدف میشود. با این حال مشخص نیست که آیا توجه بینایی_فضایی تحت کنترل منابع محدود توجهی مرکزی هست یا خیر. هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات رفتاری و الکتروفیزیولوژیک بر اثر هدایت تسهیلی توجه اولیه بر محدودیتهای توجهی مرکزی حین اجرای تکالیف دوگانه با سطوح دشواری متفاوت بود.
روش کار: 24 آزمودنی به طور داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه با تکالیف ساده و انتخابی گمارش شدند. از یک الگوی تکلیف دوگانه همراه با و بدون نشانه استفاده شد، که در آن تکلیف دوم ساده یا انتخابی بود و قبل از محرک نخست یک نشانه ارائه میشد. فاصله زمانی بین تکلیف اول و دوم 200، 400 و 800 هزارم ثانیه بود. زمان پاسخ به محرک نخست و دوم و مؤلفههای پتانسیل وابسته به محرک دوم ثبت و تحلیل شدند.
یافتهها: الگوی ساده زمان پاسخ سریعتری نسبت به الگوی ترکیبی داشت. همچنین، زمان پاسخ هدف در موقعیت سازگار سریعتر از موقعیت ناسازگار بود. کمترین زمان واکنشها مربوط به گروه ساده و بیشترین متعلق به گروه انتخابی بود. اثر اصلی الگو، گروه و فاصله زمانی بر مؤلفههای حسی اولیه P1 و N1 معنادار بود.
نتیجهگیری: تسهیل مراحل حسی_ادراکی اولیه از طریق هدایت توجه به سمت موقعیت سازگار میتواند موجب کاهش تداخل تکالیف دوگانه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/2/31 | پذیرش: 1399/9/9 | انتشار: 1400/6/2