Kavyani M, Abdoli B, Ebrahimi R. The effect of cognitive training on learning through observation in dart-throwing skills. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (2) :54-62
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1096-fa.html
1- استادیار رفتار حرکتی، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار رفتار حرکتی، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (2476 مشاهده)
مقدمه: هدف کلی تحقیق تاثیر تمرینات شناختی بر یادگیری از طریق مشاهده در مهارت پرتاب دارت بود.
روش کار: نمونه مورد مطالعه 40 نفر از دانشآموزان کلاس سوم و چهارم دبستان بودند که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. پژوهش در دو فاز اجرا شد، در فاز اول تمرینات شناختی برای تقویت شناختی و در فاز دوم تمرینات مهارت دارت با استفاده از یادگیری مشاهدهای انجام گرفت. در فاز اول مطالعه ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون شناختی گرفته شد. سپس گروهها همسانسازی شدند و به دو گروه تمرین شناختی و بدون تمرین شناختی تقسیم شدند (هر گروه 20 نفر). به گروه شناختی 8 جلسه تمرینات شناختی با تاکید بر تکالیف مرتبط به کارکردهایی اجرایی داده شد. سپس از هر دو گروه پس آزمون شناختی گرفته شد. نمونهها در پیشآزمون و پسآزمون شناختی با استفاده از نرمافزار Corsi Block ارزیابی شدند. در فاز دوم مطالعه گروهها به دو گروه 10 نفری مشاهدهای+بدنی و بدنی تقسیم شدند. از هر چهار گروه پیشآزمون مهارت پرتاب دارت گرفته شد. چهار گروه سه جلسه تمرین دارت (20 پرتاب) انجام دادند، فقط گروه مشاهدهای+بدنی علاوه بر پرتاب دارت ویدئو مدل ماهر پرتاب دارت را مشاهده کردند. مجددا از هر چهار گروه پسآزمون شناختی گرفته شد.
یافتهها: گروه شناختی+مشاهدهای+بدنی در پسآزمون دارت به طور معناداری بهتر از سایر گروهها عمل کرد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه میتوان گفت که اگر از طریق تمرین شناختی، مهارتهای شناختی را که زیربنای شناختی یادگیری مشاهدهای هستند، تقویت کنیم، میتوان سرعت یادگیری از طریق مشاهده در مهارت پرتاب دارت را افزایش دهیم.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1398/11/22 | پذیرش: 1399/1/28 | انتشار: 1399/4/10