هدف: این تحقیق با هدف تعیین روایی، پایایی و هنجاریابی آزمونهای جور کردن ابزار و جور کردن شکل، از مجموعه آزمون استعداد عمومی (GATB) انجام شده است.
روش: جامعه تحقیق را کلیه دانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر اصفهان تشکیل میدهند که از میان ۳۲۷۷۱ دانش آموز، ۱۲۰۰ دانشآموز به صورت خوشهای تصادفی انتخاب و از ۱۲۰۰ دانشآموز انتخابی، ۶۰۰ دانشآموز دختر پایه اول دبیرستان و ۶۰۰ دانشآموز پسر پایه اول دبیرستان به طور تصادفی گزینش شدند. آزمونهای جور کردن ابزار و شکل به وسیله دانشآموزان منتخب اجرا شد. نتایج به وسیله روشهای آماری آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی دو رشتهای، روش تحلیل عاملی و محاسبه نمرات استاندارد Z و IQ انحرافی با میانگین ۱۰۰ و انحراف معیار ۱۵، نمرهt و نمرههای نه بخشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: همه سؤالهای آزمون جور کردن شکل از قوه تمیز کافی برخوردار بودند و فقط این ضریب در سؤالهای ۱، ۳ و ۳۴ تا ۶۰ کم به نظر آمد که دلیل آن در سؤالهای ۳۴ تا ۶۰ کم بودن زمان پاسخگویی بود. سؤالهای ۱۵، ۲۱ و ۲۸ تا ۴۹ آزمون جور کردن ابزار، از قوه تمیز کافی برخوردار بودند و این تمیز در سایر سؤالها کم و یا حتی صفر بود. به منظور برآورد پایایی آزمونهای جور کردن ابزار و شکل از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای به دست آمده به ترتیب برابر با ۰/۹۰ و ۰/۸۷ بودند. جهت بررسی روایی سازه آزمونهای جور کردن ابزار و شکل و پاسخ به این پرسش که هر کدام از آزمونها چند عاملی است، از تحلیل عامل استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمونهای دو گانه استعداد عمومی (آزمون جور کردن ابزار و جور کردن شکل) از روایی سازه کافی و قابل قبول برخوردار است.
نتیجهگیری: با انجام این مطالعه، از دو مجموعه ۳۱ و ۲۸ سؤالی این ابزار با هنجارهای به دست آمده میتوان برای مشاوره تحصیلی در آموزش و پرورش مورد استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |