دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1382 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 10-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Areizi H R, Yazdchi S, Abedi A, khademi Z S. Standardization of General Aptitude Test Batteries in High School Students. Advances in Cognitive Science. 2003; 5 (1) :10-20
URL: http://icssjournal.ir/article-1-107-fa.html
عریضی حمیدرضا، یزدچی صفورا، عابدی احمد، خادمی زرین السادات. هنجاریابی خرده آزمون‌های جور کردن ابزار و شکل مجموعه آزمون‌های استعداد عمومی . تازه های علوم شناختی. 1382; 5 (1) :10-20

URL: http://icssjournal.ir/article-1-107-fa.html


1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- سازمان آموزش و پرورش، اصفهان، ایران.
چکیده:   (264 مشاهده)

هدف: این تحقیق با هدف تعیین روایی، پایایی و هنجاریابی آزمون‌های جور کردن ابزار و جور کردن شکل، از مجموعه آزمون‌ استعداد عمومی (GATB) انجام شده است.
روش: جامعه تحقیق را کلیه دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان شهر اصفهان تشکیل می‌دهند که از میان ۳۲۷۷۱ دانش آموز، ۱۲۰۰ دانش‌آموز به صورت خوشه‌ای تصادفی انتخاب و از ۱۲۰۰ دانش‌آموز انتخابی، ۶۰۰ دانش‌آموز دختر پایه اول دبیرستان و ۶۰۰ دانش‌آموز پسر پایه اول دبیرستان به طور تصادفی گزینش شدند. آزمون‌های جور کردن ابزار و شکل به وسیله دانش‌آموزان منتخب اجرا شد. نتایج به وسیله روش‌های آماری آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی دو رشته‌ای، روش تحلیل عاملی و محاسبه نمرات استاندارد Z و IQ انحرافی با میانگین ۱۰۰ و انحراف معیار ۱۵، نمرهt و نمره‌های نه بخشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: همه سؤال‌های آزمون جور کردن شکل از قوه تمیز کافی برخوردار بودند و فقط این ضریب در سؤال‌های ۱، ۳ و ۳۴ تا ۶۰ کم به نظر آمد که دلیل آن در سؤال‌های ۳۴ تا ۶۰ کم بودن زمان پاسخگویی بود. سؤال‌های ۱۵، ۲۱ و ۲۸ تا ۴۹  آزمون جور کردن ابزار، از قوه تمیز کافی برخوردار بودند و این تمیز در سایر سؤال‌ها کم و یا حتی صفر بود. به منظور برآورد پایایی آزمون‌های جور کردن ابزار و شکل از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای به دست آمده به ترتیب برابر با ۰/۹۰ و ۰/۸۷ بودند. جهت بررسی روایی سازه آزمون‌های جور کردن ابزار و شکل و پاسخ به این پرسش که هر کدام از آزمون‌ها چند عاملی است، از تحلیل عامل استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمون‌های دو گانه استعداد عمومی (آزمون جور کردن ابزار و جور کردن شکل) از روایی سازه کافی و قابل قبول برخوردار است.
نتیجه‌گیری: با انجام این مطالعه، از دو مجموعه ۳۱ و ۲۸ سؤالی  این ابزار با هنجارهای به دست آمده می‌توان برای مشاوره تحصیلی در آموزش و پرورش مورد استفاده کرد.

متن کامل [PDF 615 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۱/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۸۱/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۸۲/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb