Viskarami H, Biyranvand Z, Beyranvand Z. The effectiveness of TREZ training on the philosophical mindfulness and metacognitive strategies of girl students. Advances in Cognitive Sciences 2020; 21 (4) :128-141
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1068-fa.html
1- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
2- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (3554 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تریز (TREZ) بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی در دانشآموزان دختر بود.
روش کار: روش پژوهش شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون_پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 60 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 30 نفر). آموزش TREZ در گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پسآزمون و مرحله پیگیری اجرا گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش TREZ بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی در دانشآموزان دختر در مراحل پسآزمون و پیگیری بود.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که روش مزبور بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانشآموزان دختر تأثیر گذاشته است لذا به معلمان پیشنهاد می شود در طول دورهی آموزش، خلاقیت و آموزش تریز را به دانشآموزان ارائه دهند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1397/8/29 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/12/28