دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 128-141 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Viskarami H, Biyranvand Z, Beyranvand Z. The effectiveness of TREZ training on the philosophical mindfulness and metacognitive strategies of girl students. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 21 (4) :128-141
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1068-fa.html
ویسکرمی حسنعلی، بیرانوند زینب، بیرانوند زهرا. اثربخشی آموزش تریز بر ذهنیت فلسفی و راهبرد‌های فراشناختی دانش‌آموزان دختر. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4) :128-141

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1068-fa.html


1- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
2- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
3- کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1759 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تریز (TREZ) بر ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی در دانش‌­آموزان دختر بود.
روش کار: روش پژوهش شبه­‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌­آزمون_پس­‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­‌آموزان دختر پایه سوم دوره­ دوم متوسطه شهر خرم­‌آباد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 60 نفر به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای چند­ مرحله­‌ای انتخاب و سپس به ­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 30 نفر). آموزش TREZ در گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقه‌­ای اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پس­‌آزمون و مرحله پیگیری اجرا گردید. برای جمع‌­آوری داده­‌ها از پرسشنامه­‌های ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش TREZ بر ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی در دانش­‌آموزان دختر در مراحل پس‌­آزمون و پیگیری بود.
نتیجه‌­گیری: می­توان نتیجه گرفت که روش مزبور بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانش‌­آموزان دختر تأثیر گذاشته است لذا به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره­ی آموزش، خلاقیت و آموزش تریز را به دانش­‌آموزان ارائه دهند.
متن کامل [PDF 1436 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1397/8/29 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb