دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Viskarami H, Biyranvand Z, Beyranvand Z. The Effectiveness of TREZ Training on the Philosophical Mindfulness and Metacognitive Strategies of Girl Students. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (4)
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1068-fa.html
ویسکرمی حسنعلی، بیرانوند زینب، بیرانوند زهرا. اثربخشی آموزش تریز (TREZ) بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان دختر. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4)

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1068-fa.html


1- استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان
2- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی،دانشگاه لرستان
3- کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (644 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تریز (TREZ) بر ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی در دانش­‌آموزان دختر بود. روش: روش پژوهش شبه­‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌­آموزان دختر پایه سوم دوره­‌ی دوم متوسطه شهر خرم­‌آباد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آن­ها 60 نفر به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای چند­مرحله‌­ای انتخاب و سپس به‌­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (گروه آزمایش 30 نفر و گروه گواه 30 نفر). آموزش تریز (TREZ) در گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقه­‌ای اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پس‌­آزمون و مرحله پیگیری اجرا گردید. برای جمع­‌آوری داده­‌ها از پرسشنامه­‌های ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی استفاده شد. یافته­‌ها: یافته­‌ها از اثربخشی آموزش تریز TREZ)) بر ذهنیت فلسفی و راهبرد­های فراشناختی در دانش‌­آموزان دختر در مراحل پس‌­آزمون و پیگیری حمایت کرد. نتیجه­‌گیری: می­توان نتیجه گرفت که روش مزبور بر ذهنیت فلسفی و راهبردهای فراشناختی دانش‌­آموزان دختر تأثیر گذاشته است لذا به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره­‌ی آموزش، خلاقیت و آموزش تریز را به دانش­‌آموزان ارائه دهند.
 
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb