Delfani Y, Hemmatimoghaddam A, Mosmer R, Sadat Mansouri M. The Zombie conceivability argument: An ontological conclusion for phenomenal consciousness. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (3) :105-113
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1039-fa.html
1- دانشجوی دکتری فلسفه ذهن، موسسه آموزش علوم شناختی، تهران، ایران
2- استادیار فلسفه، گروه فلسفه ذهن، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- دکترای فلسفه ذهن، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده: (3191 مشاهده)
مقدمه: فیزیکالیزم دیدگاهی است که معتقد است هر چیزی فیزیکی است و آگاهی پدیداری را یک پدیده فیزیکی میداند. هدف ما در این مقاله این است که از طریق استدلال تصورپذیری زامبی که توسط Chalmers مطرح شده است نشان دهیم که آگاهی پدیداری یک پدیده فیزیکی نیست در نتیجه مدعای فیزیکالیزم کاذب است.
روش کار: این پژوهش بر اساس مطالعه منابع اصلی و دست اول پیرامون بحث مذکور شکل گرفته است و تلاش کردهایم تا از طریق تحلیل مفهومی و استدلالهای فلسفی و منطقی به نتایجی درباره آگاهی پدیداری دست یابیم.
یافتهها: طبق استدلال تصورپذیری زامبی، موجودی که از نظر فیزیکی مانند انسان است اما فاقد آگاهی پدیداری میباشد تصورپذیر است و اگر این موجود تصورپذیر باشد، آنگاه آن امکانپذیر است و امکانپذیری این موجود نشان میدهد که آگاهی پدیداری یک پدیده فیزیکی نیست. این استدلال ابتدا با مطرح کردن شکاف معرفتشناختی میان دو قلمرو فیزیکی و پدیداری نشان میدهد که میان ویژگیهای فیزیکی و آگاهی پدیداری استلزام معرفتشناختی وجود ندارد، یعنی میتوان یکی را بدون دیگری تصور کرد سپس برای شکاف موجّهاتی میان آن دو استدلال میکند، یعنی امکانپذیر است که ویژگیهای فیزیکی وجود داشته باشند اما آگاهی پدیداری وجود نداشته باشد و سرانجام از این شکاف موجّهاتی برای شکاف هستیشناختی و رد استلزام هستیشناختی میان ویژگیهای فیزیکی و آگاهی پدیداری استدلال میکند و نشان میدهد که ویژگیهای فیزیکی آگاهی پدیداری را ضرورت نمیبخشند.
نتیجهگیری: آگاهی پدیداری و ویژگیهای فیزیکی از نظر هستیشناختی از هم مستقل هستند، آگاهی پدیداری یک پدیده فیزیکی نیست در نتیجه مدعای فیزیکالیزم کاذب است.
واژههای کلیدی:
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی دریافت: 1398/8/22 | پذیرش: 1399/6/16 | انتشار: 1399/7/10