هدف: این بررسی با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی (EF) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی (ADHD) با کودکان طبیعی انجام شده است.
روش: بیست کودک مبتلا به ADHD (بر اساس ملاکهای DSM-IV-TR) با ۱۹ کودک سالم، به وسیله آزمونهای برج لندن (نگاشت کامپیوتری)، عملکرد مداوم و استروپ مقایسه شدند.
یافتهها: در آزمون برج لندن، عملکرد کودکان مبتلا به (ADHD) ضعیفتر از کودکان طبیعی بود. از نظر آماری، این اختلاف به ویژه در سطوح ۲ و ۳ آزمون برج لندن معنیدار بود. در آزمون عملکرد مداوم، از لحاظ آماری، خطای ارتکاب در کودکان مبتلا به (ADHD) به طور معنیداری بیشتر از گروه کودکان طبیعی بود. خطای حذف در کودکان (ADHD) بیشتر از گروه طبیعی بود، ولی از نظر آماری معنیدار نبود. در آزمون استروپ، از نظر شاخص تمایز، یعنی اختلاف زمان نقاط و زمان رنگها، بین دو گروه اختلاف قابل ملاحظهای مشاهده نشد، ولی زمانی که برای نام بردن رنگها لازم بود در کودکان (ADHD) در هر سه کارت به طور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به (ADHD) در مقایسه با کودکان طبیعی، دارای درجاتی از اختلال است که این نقص به ویژه در مهار پاسخها بیشتر نمایان میشود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |