دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1382 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 1-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tehrani Doust M, Rad Goudarzi R, Sepasi M, Alaghband Rad J. Executive Functions in Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Advances in Cognitive Science. 2003; 5 (1) :1-9
URL: http://icssjournal.ir/article-1-100-fa.html
تهرانی‌دوست مهدی، رادگودرزی رضا، سپاسی میترا، علاقبند راد جواد. نقایص کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش‌فعالی . تازه های علوم شناختی. 1382; 5 (1) :1-9

URL: http://icssjournal.ir/article-1-100-fa.html


1- گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
2- پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
3- گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (299 مشاهده)

هدف: این بررسی با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی (EF) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی (ADHD) با کودکان طبیعی انجام شده است.
روش: بیست کودک مبتلا به ADHD (بر اساس ملاک‌های DSM-IV-TR) با ۱۹ کودک سالم، به وسیله آزمون‌های برج لندن (نگاشت کامپیوتری)، عملکرد مداوم و استروپ مقایسه شدند.
یافته‌ها: در آزمون برج لندن، عملکرد کودکان مبتلا به
(ADHD) ضعیف‌تر از کودکان طبیعی‌ بود. از نظر آماری، این اختلاف به ویژه در سطوح ۲ و ۳ آزمون برج لندن معنی‌دار بود. در آزمون عملکرد مداوم، از لحاظ آماری، خطای ارتکاب در کودکان مبتلا به (ADHD) به طور معنی‌داری بیشتر از گروه کودکان طبیعی بود. خطای حذف در کودکان (ADHD) بیشتر از گروه طبیعی بود، ولی از نظر آماری معنی‌دار نبود. در آزمون استروپ، از نظر شاخص تمایز، یعنی اختلاف زمان نقاط و زمان رنگ‌ها، بین دو گروه  اختلاف قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد، ولی زمانی که برای نام بردن رنگ‌ها لازم بود در کودکان (ADHD) در هر سه کارت به طور معنی‌داری بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به
(ADHD) در مقایسه با کودکان طبیعی، دارای  درجاتی از اختلال است که این نقص به ویژه در مهار پاسخ‌ها بیشتر نمایان می‌شود.

متن کامل [PDF 260 kb]   (484 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۱/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۸۱/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۸۲/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb