دوره 21، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 84-93 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nesari A, Mansourian H, Moradi A, Mohamadi B, Pedram M M. Computational-mathematical modeling of decision-making using Iowa Gambling Task based on Cognitive Inputs. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (3) :84-93
URL: http://icssjournal.ir/article-1-897-fa.html
نثاری آزاده، منصوریان هدی، مرادی علیرضا، محمدی بابک، پدرام میرمحسن. مدل‌سازی ریاضیاتی‌محاسباتی تصمیم‌گیری با استفاده از آزمون ایوا بر اساس ورودی‌های شناختی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (3) :84-93

URL: http://icssjournal.ir/article-1-897-fa.html


1- دانشجوی دکترای مدل‌سازی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
2- استاد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، ریاست پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
3- عضو هیات علمی دانشگاه ارتش، ریاست پژوهشکده طب نظامی دانشگاه ارتش، تهران، ایران
4- عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، مدیر گروه مدل‌سازی شناختی پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (1753 مشاهده)
مقدمه: بررسی چگونگی تاثیر‌پذیری تصمیم‌گیری افراد از سایر کارکردهای شناختی و استفاده از مدل­سازی ریاضی به‌‌ درک بهتر این کارکرد شناختی و کیفیت بهتر تصمیم‌گیری‌ها کمک خواهد کرد. هدف این مطالعه معرفی یک مدل شناختی محاسباتی در حوزه تصمیم­‌گیری و بررسی قدرت آن در پیش­‌بینی تصمیمات افراد شرکت­‌کننده در آزمون تصمیم‌گیری آیوا در قیاس با دیگر مدل­‌های کلاسیک تصمیم­‌گیری بود.
روش کار: در این مطالعه از 56 نفر داوطلب با میانگین سنی 52/43 متشکل از 20 مرد و 36 زن خواسته شد تا در آزمون برد و باخت آیوا شرکت نمایند. سپس نتایج حاصل از مدل با نتایج مهمترین مدل‌های حوزه تصمیم‌­گیری از جمله مطلوبیت مورد انتظار، تسهیلات مورد انتظار و مدل چشم­‌انداز مقایسه شد. در معماری این مدل شبیه­‌سازی ساده­‌ای از مسیرهای تصمیم­‌گیری در مغز صورت گرفت. معماری انعطاف­‌پذیر این مدل با استفاده از محاسبه فاکتور تاثیر هر مفهوم برای هر فرد، ما را قادر ساخت تا به مدل­سازی تصمیم­‌گیری هر شخص به صورت منحصر به فرد بپردازیم و مفاهیمی را که در تصمیم­‌گیری هر فرد موثرتر است شناسایی کنیم.
یافته‌­ها: یافته‌های حاصل از این تحقیق نشان داد که مدل ارزش انتظاری 04/36 درصد، مدل تسهیلات انتظاری با 46/42 درصد، نظریه چشم­انداز 18/49 درصد و مدل پیشنهادی پیوندگرای شناختی با 02/73 درصد تصمیمات آزمون­‌دهندگان را پیش­‌بینی کردند.
نتیجه­‌گیری: در نتیجه می­توان گفت مدل پیوندگرای شناختی در مقایسه با سایر مدل­های کلاسیک تصمیم­‌گیری موفقیت بیشتری در پیش­‌بینی عملکرد شرکت­‌کنندگان داشته است. ضمنا با استفاده از مفهوم فاکتور تاثیر امکان تحلیل ورودی­‌های موثر بر تصمیم­‌گیری هر فرد در این آزمون را میسر می­سازد.

 
متن کامل [PDF 1709 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/17 | پذیرش: 1398/3/26 | انتشار: 1398/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb