دوره 2، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1379 )                   جلد 2 شماره 3 و 4 صفحات 81-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کاویانی حسین. معرفی کتاب: داش و روش های کاربردی رفتار درمانی شناختی. تازه های علوم شناختی. 1379; 2 (3 و 4) :81-81

URL: http://icssjournal.ir/article-1-645-fa.html


چکیده:   (232 مشاهده)
بخش اول شامل پنج فصل است که به‌ موضوعات فراگیر نظری نظیر رشد و تحول(تکامل)درمان شناختی-رفتاری،پیوند دو سویه دانش و روش،چگونگی ارتباط شناخت و عاطفه و ارزشیابی و فراگیر شدن‌ درمان‌های شناختی-رفتاری می‌پردازد و بخش دوم به اختلال‌های خاص نظیر اختلال‌ آسیمگی،اجتماع هراسی،اختلال وسواس فکری-عملی،اختلال‌های خوردن،مسائل‌ جنسی،افسردگی،اقدام به خودکشی،خود بیمار انگاری،بیماری‌های قلبی-عروقی،سینه‌ درد غیر معمول،خستگی مزمن و مسئله گشایی در مراقبت‌های اولیه نظر دارد معرفی کتاب کتاب«ماشین مم»توسط سوزان بلک مور،روان شناس انگلیسی،تالیف گردیده است. اگر دارا بودن این رفتار در مقایسه با نداشتن آن یک مزیت انطباقی باشد؛یعنی باعث بقا گردد،می‌توانند مانند ژن‌ها عمل کند و تمامی قوانین تکامل درباره آنها نیز صادق‌ باشد. نباید فراموش کرد که همانند ژن‌های خودخواه،مم‌ها نیز خودخوا هستند و تلاش(اگر اصطلاح درستی باشد،زیرا تلاشی در کار نیست و صرفا یک فرایند است)نه در جهت حفظ ناقلان خود(موجوداتی که‌ آن رفتار را انجام می‌دهند)؛بلکه صرفا بقای خود است. به بیان بلک مور فرهنگ‌ها، زبان،سنت‌ها و باورها همگی مم هستند و از آنجا که راه تکثیر مم‌ها یادگیری اجتماعی یا تقلید است،این مسئله در علم رفتار جایگاه برجسته ای‌ می‌یابد. مم‌ها به سان ویروس از یک مغز به مغز دیگر حرکت می‌کنند و مانند آنها که می‌توانند مخرب یا مفید واقع شوند(ولی در هر حال هدف‌ آنها تکثیر خود است)زیاد می‌شوند. تلاش نویسنده برآن است که یافته‌های دهه‌های‌ اخیر روان‌شناسی شناختی و اجتماعی را به نوعی به حوزه عمل نزدیک و از آن برای تقویت‌ قدرت تحلل ماموران امنیتی و اطلاعاتی استفاده کند. از آنجا که روند کلی کتاب تاکید بر خطاهای شناختی و آموزش اجتناب از آنهاست،این‌ فصل نیز از این قاعده مستثنی نیست.
متن کامل [PDF 29 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۷۹/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۷۹/۵/۱ | انتشار: ۱۳۷۹/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb