دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1378 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 47-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

گلدن-میدو سوزان. نقش ایما و اشاره و حرکات بدن در ارتباط و تفکر. تازه های علوم شناختی. 1378; 1 (4) :47-61

URL: http://icssjournal.ir/article-1-615-fa.html


چکیده:   (278 مشاهده)
کماکان ۲ سؤال جالب باقی‌ است:۱)آیا حرکات تعریف نشده و خود انگیخته که به همراه گفتار در شنوایان ادا می‌گردد نیز با غلبه نیمکره چپ همراه است؟پاسخ به این‌ سؤال احتمالا منفی است زیرا این حرکات فاقد ساختارهای قطعه شده‌ بصورت سلسله مراتبی نظیر زبان گفتاری یا زبان اشاره قراردادی‌ می‌باشند ۲)آیا حرکات تعریف شده منحصر به فردی که کودکان ناشنوای‌ والدین شنوا برای ارتباط اولیه و انتقال پیام برای خود اختراع می‌کنند با غلبه نیمکره چپ همراه است؟اگر این نظام حرکات خود ساخته واقعا نوعی زبان باشند بایستی مانند زبان گفتاری و زبان اشاره پردازش شوند و با نیمکره چپ مرتبط باشند. اما آیا این حرکات‌ توأم با کلام با وجود نداشتن ساختار زبان مانند دارای نقشی ارتباطی‌ هستند؟ حرکات همراه گفتار۴۷ از دیرباز این باور وجود داشته است که حرکات غیر کلامی افراد در زمان سخن گفتن بیانگر احساسات و هیجان‌های آنهاست و توسط پژوهشگران برای پی بردن به نگرش‌های گوینده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. آیا پژوهشگران می‌توانند به کمک‌ این گونه اطلاعات به افکار گوینده پی ببرند؟ اولین قدم در پاسخگویی به این سوال این است که بتوان حرکات‌ بیانگر را بطور معتبر و ثابتی ارزیابی و تفسیر کرد:بسیاری از محققین‌ حرکات بیانگر را که در هنگام مکالمه،بیان مطلب،توصیف اعمال و اشیا و یا توضیح مطلبی به همراه گفتار ظاهر می‌شوند مورد بررسی قرار داده‌اند. ۲)مرحله‌ای ناپایدار که در آن ناهمخوانی گفتار و حرکات بیانگر ظاهر ضمیمه ۵:چگونه ناهمخوان‌های گفتاری-حرکتی مسائل را حل می‌کنند؟۴۸ اگر توضیحات یک کودک در جریان حل یک مسئله بطور معتبری‌ بیان کننده فرایندی باشد که او در حل مسئله ریاضی بکار می‌برد،در اینصورت در کودکانی که در هنگام توضیح در باره روش‌های خود دچار ناهمخوانی بین گفتار و حرکت می‌شوند احتمالا دو فرایند مجزای‌ شناختی فعال می‌گردد.
متن کامل [PDF 845 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb