دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1396 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 25-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimifar M, Dinparvar E, Rouholamini M S, Besharat M A. The Effectiveness of Teaching Emotion Regulation Based on Gross Model on the Amount of Social and Emotional Adaptation Among young Men. Advances in Cognitive Science. 2017; 19 (1) :25-37
URL: http://icssjournal.ir/article-1-524-fa.html
کریمی فر مسعود، دین پرور احسان، روح الامینی مرضیه سادات، بشارت محمد علی. اثر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس، بر میزان سازگاری عاطفی و اجتماعی مردان جوان . تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (1) :25-37

URL: http://icssjournal.ir/article-1-524-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- گــروه روانشناســی، دانشــکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (856 مشاهده)
هدف: امروزه سازگاری مولفه ای مهم در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی محسوب می شود. اگر این عامل ساختاری بهنجار نداشته باشد، موجب بروز بسیاری از اختلالات، انحراف ها و ناهنجاری های فردی و اجتماعی می شــود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس بر سازگاری عاطفی و اجتماعی است. 
روش: در این پژوهش که با طرح پیش آزمونپس آزمــون و گروه گواه اجرا شــد، ۳۰ نفر کــه دارای ملاک های ورود به مطالعــه بودند با روش نمونه گیری خوشه ای از میان جوانان ساکن منطقه ی چهار تهران انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه ( هرکدام ۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشــت جلسه ی ۷۵ دقیقه ای تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و گروه گواه برنامه ای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و ســه ماه بعد به پرسش نامه ی سازگاری بل (خرده مقیاس های عاطفی و اجتماعی) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نسخه ی ۲۱ برنامه SPSS ستفاده شد.
یافته ها: گروه آزمایش پس از دریافت برنامه ی آموزشی در مقایسه با گروه گواه، بر اساس نمرات سازگاری عاطفی (P<۰۰۱، F=۷۵/۶۲) و اجتماعی (P<۰۰۱، F=۵۰/۶۸) تغییر معنادار نشان داد. یافته ها همچنین نشان دادند که اثر مداخله بر متغیرها در مرحله ی  پیگیری ثابت بوده است.
نتیجه گیری: هیجان ها نقش زیادی در سازگاری فرد در زمینه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند. برنامه ای که هیجان ها و راهبردهای تنظیم آن را اصلاح و تعدیل و راهبردهای انطباقی را تقویت کند، می تواند سازگاری شخص را در زمینه های گوناگون بهبود بخشد.
متن کامل [PDF 802 kb]   (338 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb