دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 22-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi A, Hosaini M, Kormi Nouri R, Hassani J, Parhoon H. Reliability and Validity of Reading and Dyslexia Test (NEMA). Advances in Cognitive Science. 2016; 18 (1) :22-34
URL: http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html
مرادی علیرضا، حسینی مریم، کرمی نوری رضا، حسنی جعفر، پرهون هادی. بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی(نما). تازه های علوم شناختی. 1395; 18 (1) :22-34

URL: http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html


1- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، پژوهشکده علوم شناختی، البرز، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، البرز، ایران.
3- گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، البرز، ایران.
چکیده:   (568 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اعتبار و روایی عاملی مجموعه آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) انجام شد.
روش: یک هزار و ۶۱۴ نفر از دانش ­آموزان مقطع ابتدایی شهرهای تبریز، سنندج و تهران با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) ارزیابی شدند. نمونه ­ی موردمطالعه به روش تصادفی طبقه­ ای از میان دانش ­آموزان این سه شهر انتخاب شد (تهران ۶۰۰ نفر، تبریز ۵۰۰ نفر و سنندج ۵۰۰ نفر؛ دختر: ۸۴۴ نفر پسر: ۷۰۰ نفر).
یافته­ ها: همسانی درونی آزمون­ های لغات با بسامد بالا، لغات با بسامد متوسط، لغات با بسامد پایین، زنجیره­ ی کلمات، درک کلمات، حذف آواها و خواندن ناکلمات و شبه ­کلمات مناسب و آزمون­ های نامیدن تصاویر (هر دو فرم) با همسانی درونی متوسط و آزمون درک متن با همسانی درونی ضعیف، نیازمند بازنگری و ارتقای سطح آلفای کرونباخ است.
نتیجه گیری: آلفای کرونباخ کلی برای آزمون ­های لغات با بسامد بالا ۰/۹۷، با بسامد متوسط ۰/۹۸، با بسامد کم ۰/۹۸، زنجیره­­ی کلمات ۰/۹۵، قافیه ۰/۸۹، نامیدن تصاویر یک ۰/۶۷، نامیدن تصاویر دو ۰/۶۸، درک متن ۰/۴۸، درک کلمات ۰/۷۱، حذف آواها ۰/۹۵، خواندن ناکلمات ۰/۹۵ و شبه­ کلمات ۰/۹۷ به دست آمد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این آزمون از دو عامل اصلی تشکیل می­شود که عامل اول به ترتیب شامل آزمون­ های لغات با بسامد بالا، متوسط، درک کلمات، حذف آواها، خواندن ناکلمات و شبه­ کلمات و عامل دوم شامل آزمون­ های زنجیره ­­ی کلمات، قافیه، نامیدن تصاویر ۱، نامیدن تصاویر ۲، درک متن و نشانه ­ها است.
متن کامل [PDF 500 kb]   (433 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb