 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Moazen M,  Nazari M A,  Yaghooti F,  Mirzakhanloo T,  Soltanlou M. Time Reproduction Deficit in Autistic Children and Its Relationship to Executive Functions.  Advances in Cognitive Sciences 2015; 17 (2) :23-31
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-333-fa.html   
                    
                    موذن مهدی،  نظری محمد علی،  یاقوبی فرشته،  میرزاخانلو طیبه،  سلطانلو مجتبی. نقص بازتولید زمان در کودکان اوتیستیک و ارتباط آن با کارکردهای اجرایی.  تازه های علوم شناختی. 1394; 17 (2) :23-31
URL: http://icssjournal.ir/article-1-333-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی 
 2- دانشیار گروه روانشناسی، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز 
 3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز 
 4- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز 
 5- دانشجوی دکتری علوم اعصاب، دانشگاه تبریز 
                    
                    
                    چکیده:       (3527 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: مشکلات شناختی اختلالات طیف اوتیسم، بر ابعاد مختلف پردازش اطلاعات و ادراک زمان تأثیر میگذارد. در این مطالعه، ادراک زمان در کودکان اوتیستیک و ارتباط آن با برخی کارکردهای اجرایی (برنامهریزی و حافظه ی کاری) سنجیده و ارزیابی می شود.
روش: در این پژوهش، تکلیف بازتولید زمان، آزمون حافظه ی کاری فضایی و آزمون ستون کمبریج، با کنترل سن، برای ۱۴ کودک مبتلا به اوتیسم و ۱۴ کودک بهنجار اجرا شد.
یافتهها: نتایج تحقیق حاضر بین بازتولید زمان، حافظه یکاری و برنامهریزی رابطه ی معناداری نشان داد. کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با گروه کنترل در هر سه تکلیف نقص نشان دادند. پس از ورود حافظه یکاری و برنامهریزی به عنوان متغیر همپراش، تفاوت آماری در ادراک زمان گروه ها همچنان معنا دار بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تأثیر اختلال اوتیسم بر ادراک زمان، حتی با کنترل اثر حافظه یکاری و برنامهریزی، معنادار است. بنابرین، اختلال در کارکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک نمی تواند نقص این کودکان را در ادراک زمان تبیین کند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1393/12/28 | پذیرش: 1394/2/28 | انتشار: 1394/4/1