دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 23-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moazen M, Nazari M A, Yaghooti F, Mirzakhanloo T, Soltanlou M. Time Reproduction Deficit in Autistic Children and Its Relationship to Executive Functions. Adv Cogn Sci. 2015; 17 (2) :23-31
URL: http://icssjournal.ir/article-1-333-fa.html
موذن مهدی، نظری محمد علی، یاقوبی فرشته، میرزاخانلو طیبه، سلطانلو مجتبی. نقص بازتولید زمان در کودکان اوتیستیک و ارتباط آن با کارکردهای اجرایی. تازه های علوم شناختی. 1394; 17 (2) :23-31

URL: http://icssjournal.ir/article-1-333-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی
2- دانشیار گروه روانشناسی، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز
3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
4- کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
5- دانشجوی دکتری علوم اعصاب، دانشگاه تبریز
چکیده:   (790 مشاهده)
هدف: مشکلات شناختی اختلالات طیف اوتیسم، بر ابعاد مختلف پردازش اطلاعات و ادراک زمان تأثیر می‌گذارد. در این مطالعه، ادراک زمان در کودکان اوتیستیک و ارتباط آن با برخی کارکردهای اجرایی (برنامه‌ریزی و حافظه‌ ی کاری) سنجیده و ارزیابی می شود.
روش: در این پژوهش، تکلیف بازتولید زمان، آزمون حافظه‌ ی کاری فضایی و آزمون ستون کمبریج، با کنترل سن، برای ۱۴ کودک مبتلا به اوتیسم و ۱۴ کودک بهنجار اجرا شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حاضر بین بازتولید زمان، حافظه ی‌کاری و برنامه‌ریزی رابطه ی معنا‌داری نشان داد. کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با گروه کنترل در هر سه تکلیف نقص نشان دادند. پس از ورود حافظه ی‌کاری و برنامه‌ریزی به عنوان متغیر همپراش، تفاوت آماری در ادراک زمان گروه ها همچنان معنا دار بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تأثیر اختلال اوتیسم بر ادراک زمان، حتی با کنترل اثر حافظه ی‌کاری و برنامه‌ریزی، معنا‌دار است. بنابرین، اختلال در کارکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک نمی تواند نقص این کودکان را در ادراک زمان تبیین کند.
متن کامل [PDF 525 kb]   (283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb