هدف: پژوهش حاضر در پی ارزیابی رابطه میان عوامل فرهنگی و شیوه های شناخت و یادگیری بود.
روش: ۳۹۸ دانشجوی ایرانی و ۲۷۷ دانشجوی آمریکایی از رشته های مختلف دانشگاه های تهران و شمال شرق ایالات متحده وارده مطالعه شدند. برای سنجش شیوه دانستن دانشجویان از پرسشنامه شیوه های دانستن و برای بررسی میزان فردگرایی و جمع گرایی از مقیاس فردگرایی - جمع گرایی استفاده شد.
یافته ها: در هر دو نمونه، شیوه دانستن مستقل با فردگرایی و شیوه دانستن ارتباطی با جمع گرایی همبستگی معنی دار داشت. میانگین نمرات شیوه دانستن مستقل و فردگرایی عمودی به طور معنی دار در دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر و در دانشجویان ایرانی بیشتر از دانشجویان آمریکایی بود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه در راستای یافته های قبلی مبنی بر تاثیر ساختارهای فرهنگی بر رویکرد شناختی و نحوه تعامل بین فردی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/8/26 | پذیرش: 1384/11/2 | انتشار: 1385/1/1