دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 67-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi Nosrat Abad T, Mahmoud Alilou M, Ne'mati Sougi Tapeh F, Gholam Rostami H A. Comparison of self-regulation of Emotional and Motivational Executive Functions in Subtypes of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder Based on Barkley's Model. Advances in Cognitive Science. 2011; 12 (4) :67-77
URL: http://icssjournal.ir/article-1-183-fa.html
هاشمی نصرت‌آباد تورج، محمود علی‌لو مجید، نعمتی سوگی‌تپه فاطمه، غلام رستمی حسین‌علی. مقایسه کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه‌های اختلال کمبود توجه – بیش‌فعالی بر اساس مدل بارکلی. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (4) :67-77

URL: http://icssjournal.ir/article-1-183-fa.html


1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (398 مشاهده)
هدف: مقایسۀ کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه ­های اختلال کمبود­توجه- بیش­فعالی بر اساس مدل بارکلی. 
روش: در این مطالعه علی- مقایسه ­ای است، ۵۰ دانش ­آموز پسر۹ تا ۱۱ سالۀ مبتلا به اختلال کمبود­توجه- بیش­فعالی با استفاده از پرسشنامۀ علایم مرضی کودکان-۴ (CSI-۴)، مصاحبۀ تشخیصی بالینی و آزمون هوش ریون انتخاب شدند. آزمودنی­ها به دو گروه ۲۵ نفرۀ مبتلا به نوع بیش­ فعالی- تکانشگری غالب (ADHD-PHI) و نوع بی­توجهی غالب (ADHD-PI) تقسیم و سپس با آزمون بندر گشتالت، آزمون زمان واکنش تشخیصی و تکالیف محقق­ ساخته ارزیابی شدند. داده ­ها به کمک آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد.
یافته­ ها: دو گروه در بازداری رفتاری (P=۰/۰۰۱) و خودتنظیمی هیجان و انگیزش (P=۰/۰۱و
P=۰/۰۰۱) تفاوت معنادار داشتند. به عبارتی، عملکرد دانش ­آموزان مبتلا به کمبود توجه، در بازداری رفتاری و خودتنظیمی هیجان و انگیزش بهتر از گروه بیش­فعال بود. 
نتیجه­ گیری: یافته­ های این پژوهش حاکی از آن است که دو گروه از نظر سبب­ شناسی از یکدیگر متمایزند. به ­علاوه، مشخص شد که به دلیل وجود نقص اولیه در بازداری رفتاری، مشکلات و نارسایی­ های گروه مبتلا به نوع بیش ­فعالی- تکانشگری غالب در کارکردهای اجرایی بیشتر از گروه مبتلا به نوع بی­ توجهی غالب است. از این رو، نظریۀ بارکلی در زمینۀ اختلال کمبود­توجه- بیش­ فعالی تأیید شد.
متن کامل [PDF 231 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۹/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۹/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb