Research code: 140205244064
Ethics code: IR.UMSHA.REC. 1402.035
Hoseini Ahangari S A, Naghdinejad A, Varnaseri A, Bagheryan H, Amiri M R. Investigating the think-aloud protocol as an educational and research approach: A systematic review. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (3) :141-158
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1603-fa.html
حسینی آهنگری سید عابدین، نقدینژاد اطهره، ورناصری احمدرضا، باقریان حدیث، امیری محمدرضا. بررسی پروتکل تفکر با صدای بلند به عنوان رویکردی آموزشی و پژوهشی: مرور نظاممند. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (3) :141-158
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1603-fa.html
1- استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی علوم پزشکی، دانشگاه همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (1147 مشاهده)
مقدمه: پروتکل تفکر با صدای بلند در زمینههای روانشناسی و علوم شناختی به عنوان یک روش گزارش کلامی مورد استفاده قرار میگیرد؛ هدف از انجام این پژوهش بررسی روش پروتکل تفکر با صدای بلند در دو بعد آموزش و پژوهش بود.
روش کار: این پژوهش از نظر رویکرد کیفی است که از طریق مرور نظاممند انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مقالاتی است که در منابع اطلاعاتی به این موضوع پرداختهاند. ابزار جمعآوری دادهها نیز سیاهه وارسی است. با استفاده از کلیدواژههای «پروتکل تفکر با صدای، تفکر کلامی، بلند فکر کردن و کلامی کردن تفکر تعیین شده در میان پایگاهای SID، Irandoc، Magiran، ISC،Emerald ، Scholar Google،Science Direct ، Web of Scienc، ERIC، ProQuestو Scopusطی چند مرحله به طور نظاممند بررسی شدند.
یافتهها: در این پژوهش 17 مفهوم در خصوص کاربردهای پروتکل تفکر با صدای بلند در حوزه آموزش به دست آمد که برخی از آنها عبارت است از: تحت تأثیر قرار دادن دانستههای فرد، بیان و تولید ایدههای جدید، غنی کردن گفتمان کلاس درس، وسیلهای جهت هدایت رفتارها و فرایندهای حل مسئله. 13 مفهوم در خصوص کاربردهای پروتکل تفکر با صدای بلند در حوزه پژوهش شناسایی شد که برخی از آنها عبارتند از: روشی مفید و کارآمد در پژوهش جهت استخراج کافی و قابل اعتمادِ دادهها در راستای مطالعه فراشناختی خوانندگان و استفاده از استراتژیهای ذهنی، دستیابی به تجزیه و تحلیل دادههای عینی، اطمینان بینابینی در کدگذاری دادههای پژوهش، فراهمآوری دادههای مستقیم.
نتیجهگیری: بهرهگیری از این پروتکل سبب تولید ایدههایی جدید و دادههای ناب و مستقیم در پژوهش میشود که به کارگیری آن، ارتباطات ذهنی و زبانی جدیدی در جامعه ایجاد میکند. همچنین اطلاعات جدیدی به روند ذهنی افراد اضافه میشود که سبب افزایش خلاقیت در آنان میگردد و به تبع آن حالات روحی و روانی دیگران بهتر درک میشود و میتوان مطابق انتظارات تصور شده افراد رفتار کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1402/4/24 | پذیرش: 1402/8/2 | انتشار: 1402/9/22